تعویض لاستیک فرمولاوان

تیم فرمولاوان ردبول موفق شد رکورد تعویض تایر خودروهای این مسابقات  در جاذبه صفر را  به ثبت برساند.

به گزارش «اخبار خودرو»، تیم ردبول با اینکه نتوانست در فصل ۲۰۲۰ قهرمان مسابقات باشد، اما ثابت کرد در این زمینه تسلط دارد. این تیم توانست در ماه جولای در گرندپری آلمان رکورد تعویض لاستیک در ۱.۸۸ ثانیه را ثبت کند. همچنین طی ماه نوامبر در برزیل نیز این رکورد را باردیگر با ۱.۸۲ ثانیه ثبت کرد. تیم ویلیامز نیز امسال طی ۲ ثانیه این کار را انجام داده بود.

با اینکه ردبول در مسابقات گذشته ۲۰۲۱ در گرند پری ابوظبی ، نتوانست رکورد بزند اما دلسرد نشد و توانست در هواپیمای Ilyushin ll-76 MDK روسیه که از آن برای آموزش فضانوردان استفاده می‌شود، رکورد جدیدی را ثبت کند.

خدمه هواپیما برای انجام این کار لباسی شبیه لباس‌های ضدآتش می‌پوشند، اما اجرای آنها در آن شرایط مانند یک هنرمند باله است.

مارک وینسی‌ویلیز، هماهنگ‌کننده تیم ردبول دراین‌باره گفت: «فکر نمی‌کردیم این کار اینقدر متفاوت باشد. ایده انجام این کار بعد از آنکه ردبول خودرو فرمولا ی خود را از بالای یک سراشیبی پوشیده از برف که ارتفاع آن بیشتر از کوه‌های نمکی آرژانتین بود، رها کرد؛ شکل گرفت. ما برای انجام این کار سه سال زمان گذاشتیم اما به‌تازگی زمانبندی، مجوزها و تدارکات به نتیجه رسید.

معمولا برای آموزش ، خدمه؛ نخست مبانی چرخه را فرا می‌گیرند و سپس شروع به یادگیری تغییر در نیروهای g و نحوه حرکت در حالت شناور در خلأ می‌کنند. حرکات ساده بدون جاذبه متفاوت است، با انرژی بیش‌از حد می‌ایستند و با شدت زیاد خود را به سمت سقف هل می‌دهند که برای فراگیری آن تلاش باید کرد.

هر عضو خدمه هفت پرواز انجام می‌دهد و در هر پرواز و در آن محیط ده‌ها بار این چرخه از طریق آزمایش و خطا انجام می‌شود. روی زمین چهار نفر مسئولیت تعویض لاستیک‌های پنچرشده را با استفاده از آچار پنوماتیک برعهده دارند، اول تایر را خارج و یک تایر جدید جایگزین آن می‌کنند و توسط گانر (gunner ) مهره‌ها را روی تایر قرار می‌دهند.

تثبیت‌کنندگان تایر کارشان که تمام شود، جک را رها می‌کنند و راننده دور می‌شود. در هواپیما، تثبیت‌کننده‌ها با فشار دادن خود به دیوار کابین، خود را ثابت نگه می‌دارند. بدون جاذبه، دیگر نیاز نیست راننده در نقطه‌ای ثابت بایستد.

ازسوی‌دیگر به بلند کردن و پایین آوردن خودرو توسط جک نیز نیازی نیست. همچنین امکان شناور شدن باعث شده است فضای بالای خودرو به سبکی جدید قابل‌دسترس باشد.

معمولا یکی از اعضای خدمه به قسمتی از خودرو تکیه می‌دهد تا هنگام پرواز آن را ثابت نگه دارد. او در هواپیما وارونه می‌شود، پاهایش را مقابل سقف مهار می‌کند. با این کار هم خودرو را بالا نگه می‌دارد هم از بالا و پایین رفتن تایرها جلوگیری می‌کند. این کار باعث می‌شود در کابین هواپیما فضای بیشتری برای متصل کردن تایرها فراهم شود.

در آخر وینسی اضافه کرد: «به‌دلیل اینکه آنجا همه چیز به کندی حرکت می‌کند، شما نمی‌توانید در آن جاذبه، مانند محیطی که بدنتان در آن قرار دارد، با سرعت بالا کاری انجام دهید.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =