خودروهای سنگین الکتریکی

بازار جهانی خودروهای تجاری الکتریکی تا سال 2045 شاهد رشد چشمگیری خواهد بود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است این بازار از رقم 62.4 میلیارد دلار تا پایان سال جاری بگذرد و با رشد 17.3 درصدی تا پایان 2030 همراه باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار جهانی خودروهای تجاری الکتریکی تا سال 2045 شاهد رشد چشمگیری خواهد بود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است این بازار از رقم 62.4 میلیارد دلار تا پایان سال جاری بگذرد و با رشد 17.3 درصدی تا پایان 2030 همراه باشد. مزایای استفاده از این خودروها شامل کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی، کاهش هزینه‌های نگهداری و کاهش آلاینده‌های صوتی و مصرف سوخت از جمله مزایایی است که باعث شده تقاضا برای این خودروها افزایش یابد. همچنین انتظار می‌رود تقاضا برای این خودروها در بخش تجاری تا سال 2030 سیر صعودی داشته و تا سال 2045 به اوج خود برسد.

اوج‌گیری فروش تجاری‌های الکتریکی تا سال 2045

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار جهانی خودروهای الکتریکی تجاری در سال 2021 به 62.4 میلیارد دلار برسد و تا سال 2030 با رشد 17.3 درصدی همراه باشد. انتظار می‌رود تقاضا برای وسایل حمل‌ونقل الکتریکی عمومی و حتی خصوصی طی این سال‌ها رشد چشمگیری داشته باشد. وسایل نقلیه تجاری الکتریکی که با استفاده از برق کار می‌کنند، سازگار با محیط‌زیست، بی‌سروصدا و کارآمدتر از خودروهای موتور احتراقی هستند. این وسایل نقلیه الکتریکی به دلیل عدم وابستگی به سوخت‌های فسیلی، از توانایی کاهش گازهای گلخانه‌ای برخوردارند. تقاضا برای اتوبوس و ون الکتریکی در حمل‌ونقل عمومی در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. براساس اعلام انجمن حمل‌ونقل عمومی آمریکا در سال 2019 حدود 9.9 میلیارد سفر توسط آمریکایی‌ها با استفاده از حمل‌ونقل عمومی انجام شده است.


تجاری‌های الکتریکی؛ بخشی از شهرهای هوشمند
در حال حاضر کشورها و سازمان‌های مختلف با هم پیشنهادهایی را برای کاهش اثر کربن و آلودگی ارائه داده‌اند که توسعه وسایل تجاری الکتریکی و برخوردار از باتری هم بخشی از این برنامه‌هاست و می‌تواند از رشد بازار در آینده پشتیبانی کند. بسیاری از کشورهای در حال توسعه با اتخاذ راهکارهای پایدار مانند انرژی پاک، ساختمان‌های هوشمند، وسایل نقلیه هوشمند و سایر موارد که به رشد بازار کمک می‌کنند، به طور مداوم در حال توسعه شهرهای هوشمند و تبدیل مناطق روستایی به مناطق نیمه‌شهری هستند که وسایل نقلیه تجاری برقی نیز بخشی از این شهرها محسوب می‌شوند. به‌عنوان‌مثال در سال 2015 طرح شهر هوشمند در هند آغاز شد.
از سوی دیگر پیشرفت‌های فنی در زمینه تولید باتری‌ها باعث کاهش هزینه‌های آنها و افزایش طول عمر این خودروها شده است. این امر باعث کاهش هزینه وسایل نقلیه الکتریکی و افزایش تقاضا برای این خودروها می‌شود. با این حال، هزینه‌های بالای توسعه اولیه برای فناوری باتری می‌تواند رشد بازار را مختل کند. ظرفیت محدود باتری همچنین می‌تواند چالشی برای رشد بازار باشد.


استقبال ناوگان‌های حمل‌ونقل بار و مسافر از محصولات الکتریکی
انتظار می‌رود که بخش کامیون‌های الکتریکی طی دوره مورد پیش‌بینی، رشد چشمگیری داشته باشد. افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل سنگین و عدم انتشار گازهای آلاینده باعث افزایش تقاضا برای کامیون‌ها و وانت‌های برقی می‌شود. علاوه‌بر این، توسعه کامیون‌های برقی توسط بازیگران اصلی بازار، رشد این بخش را بیشتر خواهد کرد. پیکاپ‌های برقی نیز به دلیل در دسترس بودن برای حمل‌ونقل با برد کم، نگهداری با هزینه کم و هزینه‌های جاری و مشوق‌های دولت از رشد بازار قابل توجهی برخوردار خواهد بود. علاوه بر این، اتوبوس‌های برقی در مقایسه با وسایل نقلیه شخصی یا اتوبوس‌های دیزلی راه‌حل‌های پایداری را ارائه می‌دهند. وابستگی به سوخت‌های فسیلی، آلودگی هوا و صدا و انتشار گازهای گلخانه‌ای با اتوبوس‌های برقی کاهش می‌یابد که این عوامل رشد بازار را تسریع می‌بخشند.

باتری‌های لیتیوم یونی بیشترین سهم را از تجاری‌های الکتریکی دارند
این بازار اما براساس نوع قطعات، این بازار به موتورهای الکتریکی و نوع باتری تقسیم می‌شود. نوع باتری بیشتر به فسفات آهن لیتیوم، نیکل لیتیوم، اکسید کبالت منگنز و مواردی از این دست تقسیم می‌شود. انتظار می‌رود که بخش باتری در طول دوره پیش‌بینی بازار را هدایت کند. متداول‌ترین نوع باتری مورد استفاده تقریبا در همه وسایل نقلیه الکتریکی، باتری لیتیوم یون است. عمر طولانی‌تر، چگالی توان بالا و انرژی بالا از مزایای این نوع باتری هستند. علاوه بر این موتور الکتریکی یکی دیگر از اجزای مهم در وسایل نقلیه الکتریکی است که به توان خروجی هر خودرو الکتریکی کمک می‌کند. بیشتر انرژی حاصل از باتری برای حرکت موتور به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود.


تاثیر اتحاد و حمایت‌های دولت‌ها بر بازار تجاری‌های الکتریکی
مهم‌ترین نوع دسته‌بندی این بازار به مناطق مورد استفاده آن‌ها برمی‌گردد که بیشترین تاثیر را بر فروش آن‌ها دارد. براساس منطقه بازار وسایل نقلیه به آمریکای شمالی، اروپا، آسیا-اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا و آمریکای جنوبی تقسیم می‌شود. انتظار می‌رود آمریکای‌شمالی و اروپا شاهد رشد چشمگیر بازار در دوره مورد پیش‌بینی باشند. افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی، افزایش آگاهی در مورد انتشار سوخت‌های فسیلی و تاثیر آن بر محیط‌زیست، دولت را ترغیب می‌کند تا از بازار وسایل نقلیه الکتریکی در آمریکای شمالی حمایت کند. در جولای سال گذشته، کالیفرنیا، سیاست الکتریکی‌سازی همه کامیون‌های سنگین را تا 2045 تصویب کرد. 15 ایالت در آمریکا برای فروش خودروهای آلاینده صفر با هم متحد شدند. حمایت دولت و حضور شرکت‌های تولید وسایل نقلیه الکتریکی در اروپا تاثیر عمده‌ای در رشد بازار خواهد داشت. در ژوئن 2020 آلمان اعلام کرد که تمام ایستگاه‌های سوخت در این کشور شارژ وسایل نقلیه الکتریکی را ارائه می‌دهند. بنابراین حرکت مصرف‌کنندگان به سمت استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی به طور قابل توجهی به بازار وسایل نقلیه تجاری الکتریکی کمک می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =