واردات کامیون‎‌ های کارکرده

 واردات کامیون‌های کارکرده بعد از کشمکش‌های بسیار به نظر می‌رسد با حل اختلافات بین دو سازمان گمرک و وزارت راه به مرحله نهایی یعنی ترخیص نزدیک شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، واردات کامیون‌های کارکرده بعد از کشمکش‌های بسیار به نظر می‌رسد با حل اختلافات بین دو سازمان گمرک و وزارت راه به مرحله نهایی یعنی ترخیص نزدیک شده است. با این‌حال اما فعالان بازار خودروهای تجاری مشکلاتی از این خودروها را عنوان می‌کنند که شاید از نگاه بسیاری مسئولان و حتی خریداران و متقاضیان این خودروها دور مانده باشد. این کامیون‌های کارکرده که قرار است بخشی از ناوگان را نوسازی کنند و نجات‌بخش فرسودگی این ناوگان باشند، حالا با مشکلاتی از قبیل قیمت‌های بالا و مسائل فنی همراه شده‌اند که می‌تواند مانعی بر سر راه ورود آن‌ها به بازار و رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی باشد. یکی از فعالان بازار خودروهای سنگین و تجاری کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» از رقابت قیمتی این خودروها با مدل‌های صفر خبر داده و اعلام کرده است این کامیون‌ها می‌توانستند به دست دولت و از کانال درست وارد کشور شوند تا قیمت نهایی آن‌ها در مقایسه با امروز بسیار کمتر باشد.


لزوم اعلام فهرست فرسوده‌های فعال در ناوگان
این فعال بازار کامیون کشور با اشاره به وضعیت واردات کامیون‌های کارکرده گفت: «درحال‌حاضر گمرک کامیون‌های وارداتی را به شرط اسقاط ترخیص کرده است.» وی در ادامه افزود: «این در حالی است که به دستور وزارت راه قرار بود مدل‌های فرسوده‌ای اسقاط شوند که در ناوگان کشور فعال هستند. اما متاسفانه خودروهایی اسقاط می‌شوند که در ناوگان فعالیت ندارند.» وی با اشاره به نقش دلالان در این وضعیت بیان کرد: «دلال‌ها درحال‌حاضر نسبت به خرید سند خودروهای غیرفعال اقدام و با هزینه‌ پنج، شش میلیون تومانی، کارت هوشمند و معاینه‌فنی این خودروها را هم دریافت می‌کنند و به اسم اسقاط خودرو، از مدل‌های کارکرده اروپایی بهره می‌برند.» وی ادامه داد: «وزارتخانه باید نسبت به معرفی خودروهای فرسوده فعال در ناوگان اقدام کند. در غیر این صورت اگر 50هزار دستگاه هم وارد کشور شود، یک دستگاه کامیون فرسوده فعال از ناوگان خارج نخواهد شد.»


پلاک‌گذاری کامیون‌های کارکرده کُند و روی ناوگان بی‌تاثیر است
این فعال بازار خودروهای سنگین کشور درخصوص ورود نمونه پلاک‌گذاری‌شده این کامیون‌ها به بازار اظهار کرد: «ما به‌عنوان فعالان بازار نمونه‌های پلاک‌گذاری‌شده کامیون‌های کارکرده را ندیـــده‌ایم. البته در برخی شهرستان‌ها این خودروها به تعداد انگشت‌شمار پلاک‌ شده‌اند و تردد دارند.» وی همچنین درخصوص تاثیر ورود این تعداد خودرو به کشور بیان کرد: «می‌توان گفت طرح واردات کامیون‌ کارکرده، به هدف اصلی خود یعنی نوسازی بخشی از ناوگان تجاری دست نیافته است.»
وی گفت: «با توجه به پایین‌بودن حجم پلاک‌گذاری این خودروها باید اظهار کرد شرایط ناوگان کشور مشابه پیش از واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی است.»

هزینه تعمیر کامیون‌های کارکرده؛ روی دست مصرف‌کننده نهایی
وی با اشاره به سلامت مدل‌های وارداتی اظهار کرد: «از سوی دیگر، برخی افرادی که این خودروها را مورد استفاده قرار داده‌ یا تست کرده‌اند، عنوان می‌کنند این محصولات مشکلات فنی دارند و برخی از آن‌ها در بدو ورود نیاز به تعمیر موتور یا دیفرانسیل دارند.» این فعال بازار کامیون‌های کشور ادامه داد: «این خودروها در کشورهای اروپایی کار کرده‌اند و هزینه تعمیرات آن‌ها به مشتری نهایی تحمیل خواهد شد.» وی بیان کرد: «البته باید به این موضوع نیزز توجه داشت کشورهای اروپایی سیستم حمل‌ونقل چندان گسترده‌ای ندارند و این سیستم را نمی‌توان با نمونه موجود در آمریکا مقایسه کرد. آمریکا به دلیل پهناور بودن، شاهد تردد ۱۳میلیون دستگاه کامیون در ناوگان است که رسیدگی اصولی به آن‌ها انجام می‌شود.»


رقابت قیمتی کامیون‌های کارکرده با مدل‌های صفر کیلومتر

این فعال بازار خودروهای تجاری کشور به قیمت نهایی این خودروها اشاره و اعلام کرد: «از سوی دیگر قیمت برخی از این خودروها برای مصرف‌کننده نهایی به اندازه قیمت خودرو صفرکیلومتر است. یعنی مدل‌هایی که 25هزار یورو قیمت داشته‌اند، به حدود ۵۰هزار یورو هم رسیده‌اند.» وی درخصوص دلیل قیمت غیرواقعی این کامیون‌ها عنوان کرد: «زمانی که خریداران ایرانی نسبت به خرید ۲ تا ۳هزار دستگاه از کامیون‌های فرسوده اقدام می‌کنند، باعث افزایش قیمت این خودروها در کشورهای مبدأ می‌شوند.»
وی ادامه داد: «این قیمت‌ها در واقع مستقیما روی خریدار نهایی تاثیر می‌گذارد. اگر دولت نسبت به خرید این خودروها اقدام می‌کرد، به‌طور قطع قیمت‌های متفاوت‌تری را شاهد بودیم.» وی همچنین افزود: «قیمت این خودروها در کشورهای تولیدکننده مشخص است و خرید در تیراژ بالا می‌توانست باعث کاهش قیمت‌ها شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =