خودرو های خارجی

در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد تحرک بیشتری در بازار خودروهای خارجی بودیم. فعالان و کارشناسان این حوزه، کاهش انتظارات تورمی در میان مردم به دلیل انتشار خبر رفع برخی تحریم‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از سوی دولت آمریکا را باعث رونق بازار وارداتی‌ها می‌دانند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد تحرک بیشتری در بازار خودروهای خارجی بودیم. فعالان و کارشناسان این حوزه، کاهش انتظارات تورمی در میان مردم به دلیل انتشار خبر رفع برخی تحریم‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از سوی دولت آمریکا را باعث رونق بازار وارداتی‌ها می‌دانند. به نظر می‌رسد محصولاتی که همراه با توقف واردات خودرو و افزایش نرخ ارز طی سه سال گذشته به‌عنوان کالاهای سرمایه‌ای در پارکینگ‌ها دپو شده‌ بودند، حالا برای فروش به بازار مصرف عرضه می‌شوند. پویا عباسیان، فعال و کارشناس تجارت بین‌الملل در این خصوص معتقد است: «به دلیل کاهش انتظارات تورمی صاحبان سرمایه و ریسک‌های غیراقتصادی، بازار خودروهای خارجی در هفته گذشته شاهد رونق معاملات وارداتی‌ها بود، درحالی‌که توقف واردات خودرو طی این سال‌ها و افزایش نرخ ارز به‌واسطه اعمال تحریم‌ها از ابتدای شروع به کار دولت دوازدهم موجب سوق دادن برخی صاحبان سرمایه به سمت محصولاتی شد که متاثر از نرخ ارز بودند. حال اما مالکان این خودروها با توجه به احتمالات مربوط به آینده برجام، انتظارات تورمی و نرخ ارز، دیگر دپوی این محصولات را به صلاح نمی‌بینند و به همین دلیل در بازار تعداد قابل توجهی خودروهای صفرکیلومتر عرضه شده است.» علی‌رضا قربانی‌نژاد، فعال و کارشناس حوزه خودرو نیز با اشاره به این‌که بازار خودرو دیگر جای امنی برای خواب پول نیست، گفت: «طی هفته گذشته فشار عرضه خودرو صفرکیلومتر در بازار افزایش داشته است که بیشتر این محصولات متعلق به سال ۲۰۱۸ هستند. این امر نشان می‌دهد سرمایه‌های سرگردان قصد مهاجرت از بازار خودرو را دارند. این درحالی است که به دلیل موج ایجادشده در کنار محصولات صفر، برخی مالکان خودروهای دست دوم نیز که در ظاهر فرق چندانی با مدل‌های نو ندارند، متمایل به واگذاری خودرو خود شده‌اند.»

بازار خودروهای خارجی؛ متاثر از دو عامل-پویا عباسیان، فعال و کارشناس تجارت بین‌الملل

دلیل افزایش عرضه محصولات خارجی در بازار خودرو چیست؟
افزایش عرضه در بازار خودروهای خارجی کشور، با دو شاخص در ارتباط است؛ یکی تصورات موجود از آینده کاهش تحریم‌های نفتی و پتروشیمی از سوی آمریکا و به نتیجه رسیدن موضوع احیای برجام و دیگری احتمال آزادسازی واردات خودرو از سوی دولت حتی در سال جاری. هر یک از این دو اتفاق به‌تنهایی می‌تواند سبب افت شدید قیمت در بازار خودرو کشور شود، چه‌ برسد به این‌که هر دو همزمان در حال رخ دادن هستند. بنابراین مالکان خودروها که بین آن‌ها علاوه بر محصولات صفرکیلومتر، مدل‌های نزدیک به صفر نیز به چشم می‌خورند، از بیم افت شدید قیمت در آینده‌ای شاید نه‌چندان دور، میل به عرضه پیدا می‌کنند.

با توجه به افزایش عرضه خودرو در بازار، آیا عطش خرید در بازار همچنان وجود خواهد داشت یا فروکش می‌کند؟
ظاهرا تقاضای چندانی برای این گروه از خودروها وجود ندارد. زیرا در سمت تقاضا نیز همان تصورات وجود دارد که در طرف عرضه متقاضیان متصور ده‌اند؛ یعنی در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها و همچنین آزادسازی واردات در مقطع فعلی، نگهداری سرمایه در بازار خودرو ریسک به حساب می‌آید. به‌نظر من، در صورت به وقوع پیوستن این انتظارات و آزادسازی واردات خودرو شاهد افت 50درصدی در قیمت خودرو خواهیم بود.
به نظر شما تبعات ممنوعیت واردات خودرو در سبد مصرف‌کنندگان چه بوده است؟
به دلیل اجرای قانون ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷، فضا برای رشد شدید قیمت خودروهای وارداتی فراهم شد و انفجاری بزرگ در این بازار رخ داد؛ رشد قیمت به حدی بود که بسیاری از شهروندان مجبور به خروج از بازار خودروهای وارداتی صفرکیلومتر شدند. زیرا توان مالی ایشان به قیمت‌ها نمی‌خورد.

با توجه به آن‌که طی سه‌سال گذشته قانون ممنوعیت واردات خودرو به اجرا گذاشته شده است، نمایشگاه‌های خودروهای خارجی چندان هم خلوت نبودند و این موضوع برای برخی افراد ابهاماتی را ایجاد می‌کند وقتی واردات ممنوع است، این خودروها از کجا آمده‌اند؟
خودروهای عرضه‌شده در بازار و نمایشگاه‌ها، محصولاتی هستند که به قصد افزایش قیمت دپو شده بودند و حال وقت عرضه‌شان فراررسیده است.
بیشتر این خودروها هرچند از لحاظ مدل و سال ساخت به اصطلاح قدیمی شده‌اند، اما صفرکیلومتر محسوب می‌شوند. در کنار آن‌ها، خودروهای کارکرده‌ای هستند که با یک‌سری کارها ازجمله صفرشویی، به‌عنوان خودرو در حد نو عرضه می‌شوند.

پیشنهادهای واردکنندگان برای ازسرگیری واردات خودرو راهگشاست-علی‌رضا قربانی‌نژاد، فعال و کارشناس حوزه خودرو

به نظر شما دلیل هجوم عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی به بازارها چیست؟
افزایش عرضه در بازار خودروهای وارداتی به دلیل آن است که زمزمه‌هایی مبنی بر لغو ممنوعیت واردات خودرو به گوش می‌رسد. منهای این‌که احیای برجام و لغو بخشی از تحریم‌های نفتی ایران که طی هفته گذشته صورت پذیرفت، می‌تواند فضا را برای آزادسازی واردات خودرو باز کند. مجلس همچنین طرحی را در نظر گرفته است که براساس آن، واردات به ازای صادرات خودرو و قطعات آزاد خواهد شد. این طرح باید در صحن علنی به رأی گذاشته شود که البته مخالفانی نیز دارد، اما با توجه به محصولات جدید خودروسازان داخلی مانند شاهین و تارا که آریا و K125 هم به آن اضافه خواهد شد و نیز موفقیت قطعه‌سازان در داخلی‌سازی بسیاری قطعات، طرح «واردات در برابر صادرات» عملیاتی‌تر از قبل به نظر می‌رسد.

دلیل مخالفت برخی فعالان حوزه خودرو با طرح مجلس چیست؟
آن‌ها معتقدند با وجود ضعف شدید کیفیت و کمیت تولید محصولات خودروسازان داخلی، اجرای طرح واردات به‌ازای صادرات امکان‌پذیر نیست. آن‌ها وضعیت حال‌حاضر را می‌بینند و می‌پرسند مگر چقدر صادرات خودرو داریم که به ازای آن واردات انجام دهیم؟ پس به‌جای چنین طرح‌های ناکارآمدی بهتر است پیشنهادهایی که افراد باتجربه و کاربلد در حوزه واردات داده‌اند، مورد بررسی قرار گیرند تا از بین آن‌ها به یک راهکار منطقی برای ازسرگیری واردات خودرو برسیم. بر این اساس، باید گفت واردات به ازای صادرات یک طرح آینده‌نگرانه است، اما برای امروز قابلیت اجرایی ندارد و معادل همان ممنوعیت واردات است. زیرا خودروسازان داخلی توان صادرات قوی را ندارند و نمی‌توانند با رقبای گردن‌کلفت خود حتی در منطقه رقابت کنند.

با توجه به آن‌که انجمن واردکنندگان خودرو چندین پیشنهاد و راهکار برای ادامه فعالیت این صنف در سال‌های گذشته با دولت مطرح کرده است. به نظر شما دلیل نگرانی دولت درخصوص آزادسازی واردات خودرو چه بوده است؟
دغدغه اصلی دولت درخصوص واردات خودرو، مساله ارز بوده است؛ درحالی‌که شرکت‌های نمایندگی رسمی می‌خواهند از اعتبار بین‌المللی خود برای واردات خودرو استفاده کنند که این امر از خروج ارز در وضعیت کنونی جلوگیری کرده و با ایجاد درآمدهای مالیاتی، به دولت کمک می‌کند. در مرحله بعد، استفاده از سرمایه ایرانی‌ها در خارج کشور مورد توجه قرار گرفت که آن‌هم برای دولت مقبول نیفتاد. هرچند در گذشته نیز این رویه وجود داشت و سرمایه‌گذاران خارجی با شرکت‌های واردکننده خودرو در کشور همکاری داشتند. درحال‌حاضر نیز امکان استفاده از سرمایه خارجی‌ها برای واردات خودرو به کشور وجود دارد و دیگر دغدغه خروج ارز نخواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =