روغن‌موتور ۱۰W۴۰ SL

افزایش تولید دو پالایشگاه بزرگ کشور برای تامین روغن موتور ۱۰w۴۰ با استاندارد API SL در بازار ‌باعث شد این محصول پرتقاضا،۱۰درصد ارزان‌تر از نرخ مصوب دولتی در بازار  به فروش برسد. 

به گزارش «دنیای‌ خودرو» ‌، روغن‌موتور ۱۰W۴۰ SL به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین گریدهای روغن‌موتور در بازار ایران به‌شمار می‌رود که همواره تقاضای خرید برای نمونه‌های شرکتی آن یا همان تولیدات پالایشگاهی بسیار بالا بوده است، تا جایی‌که پیش از افزایش رسمی قیمت روانکارها که براساس آن قیمت روغن‌های موتوری ۴۱درصد افزایش یافت،‌ این روغن به‌دلیل کاهش عرضه توسط پالایشگاه‌داران حتی ۳۰درصد گران‌تر از قیمت‌های مصوب نیز به فروش می‌رسید.

اما بررسی‌های صورت‌گرفته از بازار روانکارها حکایت از ارزان‌فروشی این محصول در سبد محصولات دو پالایشگاه بزرگ کشور دارد. تاجایی‌که بازار از این محصول به حد اشباع رسیده است و عاملان فروش و عمده‌فروشان برای خالی شدن انبارهایشان از روغن‌موتورهای ۱۰W۴۰ SL ناچار به فروش کالا حتی ۱۰درصد ارزان‌تر از قیمت مصرف‌کننده شده‌اند.

برهمین اساس و باتوجه به کاهش تولید روغن‌موتورهای با استاندارد بالا مانندمحصولات دارای استاندارد SM و SN ،‌ روغن‌فروشان بازار زیان ناشی‌از ارزان‌فروشی محصول مورداشاره را با بالابردن قیمت محصولات دیزلی و روغن های بنزینی با استاندارد بالا جبران می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «دنیای‌خودرو»، ‌پدیده ارزان‌فروشی برای محصول ۱۰w۴۰ sl تنها برای دو پالایشگاه بزرگ رخ داده است و هنوز دو پالایشگاه دیگر با این مشکل مواجه نشده‌اند.

برهمین اساس مدیران ارشد این شرکت‌ها تصمیم به تعدیل میزان تولید این روغن درخطوط تولید خود گرفته‌اند تا با کم کردن میزان عرضه در بازار نسبت‌به واقعی‌سازی نرخ فروش در سطح عمده‌فروشی و خرده‌فروشی اقدام کنند. با اینحال هنوز عرضه این روغن‌ها در سطح تعویض روغنی‌ها افزایش نیافته است و تنها عمده‌فروشان اقدام به کاهش نرخ کرده‌اند.

در این شرایط به نظر می‌رسد در آینده نزدیک و با هجوم کالاهای انباشت‌شده در انبار عمده‌فروشان به سمت واحدهای تعویض روغنی، ‌قیمت این کالا برای مصرف‌کنندگان نهایی نیز بشکند.

پدیده‌ای که می‌تواند سهم ازدست‌رفته شرکت‌های پالایشگاهی در قفسه تعویض‌روغنی‌ها را جبران و فاصله بیشتری بین قیمت روغن‌های به اصطلاح شرکتی با تولیدات بخش خصوصی ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =