کد خبر: 245430
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
خودروهای برقی

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز "سه‌شنبه ۳ مردادماه ۱۴۰۲" روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « کلاهبرداری‌ های زنجیره‌ای خودرویی » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

زمزمه‌های استفاده از خودروهای برقی در ناوگان حمل‌ونقل شهری و البته به‌عنوان خودروهای شخصی، این روزها بیشتر از همیشه به‌گوش می‌رسد و مدتی است مسئولان نسبت‌به برداشتن گام‌هایی عملی در این زمینه اقدام کرده‌اند.

روز گذشته دو خبر در این زمینه جلب توجه می‌کرد؛ یکی از آنها، گفته‌های مهم وزیر صمت درباره جهت‌گیری سیاست‌های این وزارتخانه در مورد خودروهای برقی بود.

عباس علی‌آبادی با اشاره به اینکه اولویت ما واردات خودروهای برقی است، گفت: «ورود خودروهای برقی، نوآوری در این حوزه، کشور و این دولت است که به‌زودی اتفاق خواهد افتاد و منافع سرشاری را نصیب کشور خواهد کرد. در هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی، قرار شده شرایط مناسب و ساده‌تری را برای واردات خودروهای برقی فراهم کنیم

وی اضافه‌کرد: «در وهله نخست، اولویت با واردات تاکسی‌های برقی خواهد بود.»

خبر دیگر، امضای قرارداد احداث ۱۵ ایستگاه‌ شارژ خودرو برقی میان شهرداری تهران و شرکت مکو (شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا) بود.

براساس خبر منتشرشده، در فازهای دوم و سوم که تا پایان سال اجرایی خواهند شد، جمعا ۵۰۰۰ دستگاه شارژر خودرو برقی تولیدشده در این شرکت، در شهر تهران نصب خواهند شد.

در اینکه گسترش ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی یکی از کلیدهای گسترش استفاده از این نوع وسیله حمل‌ونقل پاک است، تردیدی وجود ندارد اما می‌توان گفت سرعت گسترش این زیرساخت‌ها، تعیین‌کننده سرعت گسترش و استفاده از خودروهای برقی در شهرهای مختلف است.

با نگاهی به آمار کشورهای پیشتاز در این زمینه، متوجه می‌شویم هنوز تا رسیدن به شرایط ایده‌آل در این زمینه، فاصله زیادی وجود دارد.

به‌عنوان‌مثال یک مقام ارشد وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین می‌گوید این کشور در پایان سال ۲۰۲۲ دارای ۵.۲۱ میلیون نقطه شارژ بود که بیش از ۲.۵۹ میلیون نقطه، در سال ۲۰۲۲ ساخته شده است.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که چینی‌ها در حال ساخت ایستگاه‌های شارژ فوق‌سریع هستند به‌طوری‌که در این ایستگاه‌ها می‌توان ۲۰ خودرو را به طور همزمان و در زمانی حدود هشت دقیقه، شارژ کرد.

در اروپا نیز حرکت به سمت الکتریکی شدن خودروها و ممنوعیت کامل تولید خودروهای احتراق داخلی بسیار سریع است. این سرعت به اندازه‌ای زیاد است که برخی دولت‌ها رسیدن به ضرب‌الاجل‌های اعلام‌شده در زمینه تحقق سیاست‌های کربن خنثی را کمی بعید می‌دانند!

نظرات اخیر ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز نشان می‌دهد دولت این کشور ممکن است برخی شرایط سیاست‌های کربن خنثی را بازگرداند. هرچند با مطرح شدن این تردیدها، یکی دیگر از مسئولان این کشور، هر گونه پیشنهادی مبنی‌بر تعدیل این تعهد را به‌شدت رد و مطرح کرده است طرح توقف فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در سال ۲۰۳۰ میلادی قابل جابه‌جا شدن نیست.

به نظر می‌رسد برای استفاده از خودروهای برقی در کشور لازم است سرعت توسعه زیرساخت‌های لازم، به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند، زیرا زمان به سرعت می‌گذرد و روزی ممکن است چشم باز کنیم و متوجه شویم یکی از معدود کشورهای جهان هستیم که همچنان در جاده‌ها و خیابان‌هایش خودروهایی که با سوخت فسیلی حرکت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =