حمیدرضا باریک‎بین ، مدیرعامل شرکت محورسازان ایران‌خودرو

در ابتدای سال جاری نمونه های اولیه اکسل جلو و عقب خودرو «ری‌را» با همکاری دوستان در شرکت ایران خودرو و ساپکو طراحی و تولید و خط تولید آن در شرکت محورسازان ایران خودرو نصب شد

صنعت‌ قطعه‎ در سال‎های اخیر و با وجود محدودیت‎ها و تحریم‎ها به‌سمت تولیدات با کیفیت درسایه طراحی و مهندسی به‌روز حرکت کرده است. حرکت قطعه‎سازان مطرح متوقف نشده و با تکیه بر توان مهندسان و کارگران کارآزموده خود و تحت مدیریت صحیح پیش رفته‌اند.

شرکت محورسازان ایران‎خودرو یکی از همین شرکت‌هاست که با وجود تحریم‌ها دست از تلاش برنداشته و ضمن ارتقای کیفیت محصولات فعلی ایران‎خودرو، خط‌تولید اکسل عقب و جلو محصول به‌روز ری‎را، را ‌راه‎اندازی کرده است.

محورسازان که از شرکت‎های ریشه‎دار صنعت‌خودرو است، در سال‌های گذشته وظیفه تولید انواع محور محصولات ایران‌خودرو را برعهده داشت. از محور خانواده پژو گرفته تا محور محصولات خانواده سمند و همچنین انواع چرخ‌دنده و مجموعه کمک‌فنر گروه پژو و تارا و بسیاری از قطعات دیگر در این شرکت تولید و به‌بازار و البته خطوط تولید ایران‌خودرو عرضه می‌شود.

این شرکت به‌تازگی خط تولید محور ری‎را را راه‌اندازی کرده و قرار است در سال جاری تولید انبوه آن را آغاز کند. محورسازان همچنین در سال جاری برنامه همکاری و تولید برای خودروسازان دیگر از جمله زامیاد را در برنامه دارد.

محورسازان با پیشینه مهندسی قوی همچنین در راستای تولید محصولات مهندسی‏شده و دانش‎بنیان گام برمی‌دارد تا ضمن تولید محصولات روز، به‌افزایش کیفی محصولات فعلی ایران‎خودرو بپردازد. درهمین زمینه با حمیدرضا باریک‎بین، مدیرعامل شرکت محورسازان به گفت‌وگو پرداختیم.

آماده تولید انبوه محورهای خودرو «ری‎را» هستیم

آماده تولید انبوه محورهای خودرو «ری‎را» هستیم

شرکت محورسازان در نمایشگاه قطعات خودرو حضور پیدا کرد. چرا حضور در نمایشگاه‌ها اهمیت دارد و شرکت محورسازان به‌دنبال چه‌هدفی از حضور در این نمایشگاه بود؟

وقتی نمایشگاهی در حوزه خودرو و قطعات و به‌صورت بین‌المللی برگزار می‎شود، این شرایط فراهم می‎شود که شرکت‎های قطعه‎ساز دستاوردها و قابلیت‎های خود را به‌نمایش بگذارند. شرکت محورسازان ایران‎خودرو نیز یکی از شرکت‎های قدیمی و با توان فنی و مهندسی بسیار بالاست. محورسازان وظیفه خود دانسته که در این نمایشگاه حضور داشته باشد و قابلیت‎های فنی و مهندسی خود را به‌نمایش بگذارد. محورسازان به‌عنوان یکی از شرکت‎های زیرمجموعه ایران‎خودرو همواره به‌دنبال به‌روزرسانی توان فنی و مهندسی و افزایش کیفی محصولات بوده است.

در سال جاری چه اقدامات مهمی در شرکت محورسازان رخ داده است؟ از بحث ارتقای کیفی گرفته تا عرضه محصول جدید.

نکته اصلی و اساسی این است که ما فارغ از ارتقای کیفیت و بهره‎وری و بهینه‌سازی محصولات قبلی مانند خانواده 207، خانواده 206 و همچنین خانواده سمند که به‌طور مداوم در حال انجام است، در سال جاری نمونه‎های اولیه اکسل عقب و جلو ری‎را که با همکاری دوستان ما در ساپکو و ایران‎خودرو طراحی و تولید شده بود و همچنین خطوط مربوط به‌آن طراحی و نصب شد. در حال حاضر آماده تولید انبوه اکسل عقب و جلو محصول جدید ایران‎خودرو هستیم. محصول جدیدی که با توجه به‌تلاش همکاران ما در ایران‎خودرو از کیفیت بسیار خوبی برخوردار خواهد بود.آماده تولید انبوه محورهای خودرو «ری‎را» هستیم

در سال جهش تولید قرار داریم. شرکت محورسازان چه اقداماتی انجام داده یا قرار است در این راستا انجام دهد؟

در راستای افزایش تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو ظرفیت را افزایش دادیم. مطابق صحبت‎های وزیر صمت، آمادگی تحقق برنامه‎های تولید مصوب را داریم؛ یعنی ظرفیت‌ها را طوری طراحی کرده و ارتقا داده‌ایم که بتوانیم به‌طور هم‌زمان با خودروسازان محصولات خود را عرضه کنیم تا به‌هدفی که تعیین شده دست یابیم. در مسیر افزایش تولید و سیاست‎های شرکت ایران‎خودرو، ما نیز در محورسازان آمادگی رشد تولید را داریم.

تولید در سال جاری چه میزان بوده است؟

در سال گذشته رشد تولید داشته‌ایم و امیدواریم در سال جاری هم در صورت کشش بازار و افزایش تولید خودروسازان، پا به‌پای آن‌ها افزایش تولید داشته باشیم. به‌طور کلی ما تابع سیاست‌های ایران‎خودرو هستیم و مشکلی بابت افزایش تولید و البته ارتقای کیفی محصولات نداریم.

ایران‌خودرو در سال‌های اخیر پروژه‌های افزایش کیفی را پیش برده است. در محورسازان این پروژه‌ها چطور اعمال شده و روند کیفی چه میزان ارتقا یافته است؟

از منظر فرآیند تولید و پارامتر و همچنین ابزار وتجهیزات ، fmea و تحلیل و آنالیز ریسک‌ها و ایرادات انجام شده و اکثر فرآیندها و تجهیزات تولیدی به سمت ضد خطا شدن پیش رفته که این امر باعث کاهش ریسک ها و خطاهادر شیفت‌های مختلف کاری شده است.

عملا تضمین کیفیت در خطوط تولید پیاده سازی و فرآیند قابل اتکایی طراحی شده است. همچنین به روزآوری و نوسازی دستگاه‌ها و تجهیزات تولیدی با رویکرد مهندسی به ما کمک کرده تا همپای شرکت ایران خودرو در راستای افزایش کیفیت و استانداردها گام برداریم.

محصولات قدیمی در حال تولید است؛ اما با تغییراتی همراه بوده است. آیا این تغییرات شامل بحث طراحی نیز می‌شود؟

تغییر طراحی نداشته است؛ اما تغییرات در کیفیت و بهینه‌سازی فرایند تولید در تمام زمینه‌ها اتفاق افتاده است. این مساله با توجه به‌روندی که در برنامه‌ریزی ایران‌خودرو وجود دارد، رخ می‌دهد و محصولات به‌لحاظ کیفی رشد می‌کند.

اکسلی را که برای ری‌را تولید کردید چه تفاوتی با سایر محصولات دارد؟

سیستم تعلیق محور عقب خودرو ری را از نوع TWIST BEAM بوده که از لحاظ طراحی و فناوری جدید و بروز دنیا می‌باشد و مناسب ترین سیستم در خودروهای دیفرانسیل جلو بوده و به واسطه تیرپیچشی ( Torsion Beam ) وسط آن جذب نیروهای ، گشتاورهای و جلوگیری از غلتش انجام میگیرد.

متریال بکار رفته در این قطعه از فولادهای دوفازی ( Dual Phase Steel ) می‌باشد که استحکام بالا و انعطاف پذیری را در کنار هم دارا می‌باشد. این طراحی با داشتن اجزا کمتر و وزن پایین تر ، ضمن امکان تعبیه کابینی جادارتر ، راحتی در سواری و Handling ( فرمان پذیری ) مطلوب ، دستیابی به قابلیت اطمینان ( Reliability ) بالاتری را به همراه خواهد داشت.

با دیگر خودروسازان هم برنامه‌ای برای همکاری دارید؟

پروژه‌هایی تعریف شده که در صورت اخذ تفاهمنامه با شرکت زامیاد کار خواهیم کرد. اگر هم پروژه‌ها و پیشنهادات جدیدی داشته باشیم، از آن‌ها استقبال می‌کنیم. ظرفیت کافی برای این اقدامات وجود دارد.

در سال جاری چه‌چالش‌هایی در زمینه تولید وجود داشته است؟

در صنعت‌خودرو چالشی که همواره با آن روبه‌رو هستیم، بحث نقدینگی است که باید در پروژه‌ها به‌آن توجه شود.
همچنین بحث تخصیص ارز باید به‌نوبه خود مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم با همت مسئولان و سایر دست‌اندرکاران در سال تولید، این چالش‌ها به‌ترتیب مرتفع شود. این چالش‌ها قابل رفع و حل شدنی است.

آماده تولید انبوه محورهای خودرو «ری‎را» هستیم

حجم داخلی‌سازی محصولات به چه میزان است؟

تقریبا اکثر قطعات در ۲ سال گذشته داخلی سازی شده و چند طرح دیگر هم در دست اقدام است.

کدام قطعات را شامل می‌شود؟

قطعاتی همانند کالیپر دنا ، کالیپر ۲۰۶ ، دیسک ، کاسه چرخ ، میل توپی و فلنچ آریسان، میل توپی ۲۰۶ و ۴۰۵ ، محورمیانی ( لوله رابط ) و ....

پیش‌بینی شما از این صنعت تا پایان سال چیست؟

امیدواریم با همت همکاران و حمایت سازمان های مربوطه به رغم تحقق برنامه های کمی و کیفی بتوانیم روی تنوع تولید کار کنیم و همچنین پیرو بازدید وزیر محترم صمت که بر تقویت واحدهای مهندسی تأکید داشتند، این مورد نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر صمت اعلام کرده از خودروسازانی حمایت می‌کنیم که روی بحث مهندسی کار کنند. به‌نظر شما چه کارهایی باید در این زمینه انجام شود؟

تکنولوژی در دنیا با سرعت بالایی پیش می‌رود و ما هم باید به‌سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنیم. از سوی دیگر بحث دانش‌محوری سبب می‌شود شرکت‌ها در ابعاد مختلف رشد کنند. تولیدات مهندسی‌شده همین حالا هم در محورسازان انجام می‌شود و ما آماده هستیم که بیش از پیش به‌این سمت حرکت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =