کد خبر: 245543
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
علي خسرواني

بازار خودرو در انتظار ورود محصولات جدید است. قطعا با ورود خودروهای جدید و استمرار عرضه آن شاهد ریزش قیمت در خودروهای قدیمی تر خواهیم بود. از این حیث بازار با تغییرات بزرگی مواجه خواهد شد. در این بخش کاهش قیمت‌ها هم به نفع خودروهای داخلی خواهد بود و هم مصرف‌کننده نهایی از آن منتفع می‌شود. اما این روند نیازمند تعرفه منطقی برای خودروهاست.

در همین زمینه علی خسروانی، فعال حوزه خودرو به بیان نظرات خود پرداخت.

آیا با واردات خودرو شاهد افت قیمت خواهیم بود؟ در این صورت چه میزان قیمت ها کاهش می یابد؟

بازار بخشی از تخلیه حباب و ریزش قیمت خودرو پس از واردات خودرو را پیش‌خور کرده است. با این وجود انتظار داریم با ریزش ۳۰ تا ۷۰درصدی به‌خصوص در قیمت خودروهایی مانند بنز و ب‌ام‌و همراه باشد. لندکروزر مدل ۲۰۱۲ در بازار حدود ۱۲میلیارد تومان می‌شود در حالی که قیمت لندکروزر صفرکیلومتر در حدود ۱۰میلیارد تومان است، پس اگر لندکروزر به صورت وارداتی در بازار عرضه شود حتی می‌توانیم شاهد ریزش قیمت این خودرو تا ۴میلیارد تومان هم باشیم. قیمت بنز و ب‌ام‌و به ‌صوص در مدل‌های ۲۰۱۵ و ۱۶ با حباب زیادی همراه است. مثلا ب‌ام‌و ۵۲۸ مدل ۲۰۱۵ در بازار ایران ۶میلیارد معامله می‌شود اما در بازار دوبی ۱۵هزار دلار قیمت دارد.

در خصوص خودروهای چینی و مونتاژی چه شرایطی را شاهد خواهیم بود؟

انتظار می‌رود قیمت خودروهای چینی تا آستانه قیمت شورای رقابت ریزش داشته باشد. من ریزش قیمت تا ۱۰ درصد بیشتر از قیمت اعلامی شورای رقابت را برای خودروهای چینی متصور هستم. تخلیه حباب خودروهای چینی قطعی است. با توجه به این‌که قیمت خودروهای چینی در بازه ۱۵هزار دلار است و با محاسبه هزینه حمل‌ونقل، اسقاط، تعرفه و سود بازرگانی، نمی‌توانیم انتظار قیمت زیر یک میلیارد و دویست میلیون تومانی داشته باشیم بنابراین ریزش قیمت خودروهای چینی به زیر قیمت شورای رقابت، قابل‌انتظار نیست.

تعرفه واردات خودروها چگونه تعیین خواهد شد؟

تاکنون تعرفه خودرو به صورت پلکانی تعیین شده و به‌عنوان‌مثال خودروهای ۱.۵ یا ۲لیتری هیبرید با تعرفه بسیار پایین وارد خواهد شد. ورود خودروهای مدل بالا با تعرفه پایین قطعا بازار سایر خودروها را با ریزش همراه خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =