موتور سنگین

سال‌هاست ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های سنگین در کشور اعمال می‌شود. البته این محدودیت‌ سال‌ها قبل به خاطر شرایط جامعه وضع شده بود اما همچنان ادامه دارد.

در گزارش امروز، به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

بسیاری از موتورسیکلت‌های سنگین، قاچاق هستند

موتورسیکلت‌ها با پیشرانه‌های مختلف و برای کاربردهای متفاوتی تولید می‌شوند. در این میان، موتورهایی با حجم بیشتر از ۲۵۰ سی‌سی وجود دارند که در کشور با نام موتور سنگین شناخته می‌شوند.

به موتورهایی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ سی‌سی نیز نیمه‌سنگین می‌گویند. این موتورسیکلت‌ها قدرت و سرعت بالایی دارند و نسبت به موتورسیکلت‌های معمولی صدای بیشتری هم تولید می‌کنند.

ظاهر موتورسیکلت سنگین نیز با انواع معمولی متفاوت بوده و عموما چهره خشن، اسپرت و عضلانی دارند. قیمت موتورسیکلت سنگین، چه در ایران و سایر کشورها، نسبت به دیگر موتورسیکلت‌ها بیشتر است.

مالکان این نوع موتورسیکلت‌ها در سراسر جهان می‌توانند در خیابان‌ها، جاده ها و سطح شهر تردد کنند؛ اما در ایران قوانین مربوط به این نوع موتورسیکلت متفاوت است.

موتورسیکلت‌های سنگین در ایران مجوز تردد در سطح شهر و اجازه پلاک‌گذاری ندارند. بنابراین تنها می‌توان آن‌ها را در پیست راند. از آنجاکه موتورهای سنگین مجوز تردد ندارند، بنابراین واردات آنها نیز ممنوع است.

علت ممنوعیت موتور سنگین در ایران، خروج ارز، آلودگی صوتی، افزایش تصادفات و ... عنوان می‌شود. باتوجه به ممنوعیت واردات موتورسیکلت‌های سنگین، بخش زیادی از نمونه‌های موجود در کشور قاچاق هستند.

بخشی از موتور موتورسیکلت‌های سنگین موجود نیز برگه مزایده از ارگان‌های مختلف را دارند و قابل پلاک شدن نیستند؛ شماره بدنه و موتور آنها از بین رفته و باید اوراق شوند.

تفاوت داشتن برگه مزایده برای یک موتورسیکلت‌ سنگین در این است که مالکان آنها بازخواست نمی‌شوند. برخی موتورسیکلت‌های سنگین، با پرداخت عوارض گمرکی وارد شده‌اند و برگ‌سبز دارند.

این موتورسیکلت‌ها را می‌توان در محضر و به افراد مختلف، منتقل کرد. در صورت توقیف موتورسیکلت‌ سنگین دارای برگه سبز، مالک با پرداخت جریمه و دادن تعهد می‌تواند وسیله‌نقلیه خود را تحویل بگیرد.

در این میان، تعداد کمی موتورسیکلت‌ سنگین وجود دارد که برگه تملیکی دارند و وضعیت آن ها مشابه موتورهای دارای برگ‌سبز و اوراقی است. با توجه به این که اکثر موتورسیکلت‌های موجود در بازار کالای قاچاق هستند، خرید و فروش آنها دشوار بوده و خریدار باید مراقب افراد سودجو و کلاهبرداران باشد.

یکی از روش‌های واردات موتورسیکلت‌ سنگین، استفاده از سهمیه ورزشکاری است که با همکاری فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی و وزارت ورزش ارائه می‌شود. این تسهیلات به افرادی تعلق می گیرد که شرایط مشخصی مانند حداقل سه سال عضویت در فدراسیون و کسب عنوان قهرمانی اول تا سوم را داشته باشند.

برخی موتورسیکلت‌های سنگین توقیفی در اختیار پلیس قرار می‌گیرند

چندی پیش، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد از ابتدای سال تاکنون ۳۲دستگاه موتورسیکلت سنگین در تهران توقیف شده است. سرهنگ احسان مومنی درباره آمار فوتی‌ها و توقیفات موتورسیکلت سنگین در شهر تهران گفت:‌ «از ابتدای سال‌جاری تاکنون سه راکب موتورسیکلت سنگین در شهر تهران جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند.»

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۲ دستگاه موتورسیکلت سنگین در تهران توقیف و به پارکینگ منتقل شده است، ادامه داد:‌ «از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز ۳۲ دستگاه موتورسیکلت سنگین که در معابر شهری تردد غیرمجاز داشتند، توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.»

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در کشور به حجم موتور بالای ۲۵۰سی‌سی برای موتورسیکلت‌ها، موتورسنگین گفته می‌شود، گفت: «این موتورسیکلت‌های سنگین با سرعت بالایی که دارند با حرکت خود در سطح معابر ایجاد رعب و وحشت کرده و آرامش مردم را بر هم زده و بی‌نظمی ایجاد می‌کنند. متاسفانه برخی مجرمان نیز به‌دلیل سرعت بالایی که این نوع موتورسیکلت‌ها دارند، از آنها سوءاستفاده می‌کنند. به‌طور کلی موتورسیکلت‌های سنگین به‌دلیل اینکه مجوز ندارند باید در پیست مورد استفاده قرار بگیرند و حرکت آنها در سطح معابر شهری ممنوع است.»

وی افزود: «پلیس راهنمایی و رانندگی با طرح‌هایی که در دست اجرا دارد، به محض مشاهده موتورسیکلت‌های سنگین نسبت‌به توقیف آنها اقدام و این موتورسیکلت‌ها را به پارکینگ منتقل می‌کند. همچنین این موتورها علاوه‌بر انتقال به پارکینگ به‌دلیل نداشتن پلاک و گواهینامه و ایجاد رعب و وحشت به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و مسلما ترخیص این موتورسیکلت‌ها خیلی سخت‌تر از موتورسیکلت‌های عادی است.»

سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در پاسخ به این سوال که پلیس با موتور سیکلت‌های سنگین توقیفی چه می‌کند؛ اظهار کرد: «موتورسیکلت‌های سنگینی که توسط پلیس توقیف می‌شوند به پارکینگ منتقل شده تا مدارک آنها بررسی شود؛ به دلیل اینکه اغلب این موتورسیکلت‌های سنگین فاقد مدارک قانونی ورود به کشور هستند، ممکن است این موتورسیکلت‌ها در پارکینگ بمانند تا فرسوده شوند.»

وی همچنین گفت: «البته در برخی موارد، پلیس با کسب اجازه از مرجع قضایی از این موتورسیکلت‌های سنگین برای انجام ماموریت‌ها استفاده می‌کند؛ یعنی برخی موتور سیکلت‌های سنگین توقیفی در نهایت در اختیار پلیس قرار می‌گیرند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لالی IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 2
    خوبه دیگه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

آخرین اخبار