بازدید اهالی رسانه و خبرنگاران استان کردستان از کارخانه لاستیک بارز

با افزایش اخیر قیمت تایرهای رادیال سواری توسط دولت و بالا رفتن حجم تولید و عرضه آنها در بازار، میزان محصولات پرمصرف داخلی که سال گذشته اختلاف چشمگیری بین قیمت بازار آزاد و دولتی آنها وجود داشت، به نقطه اشباع رسیده است. 

این را رئیس اتحادیه لاستیک و روغن تهران به «دنیای خودرو» گفت و تصریح کرد: با توجه به تمهیدات و همکاری وزارت صمت ، کارخانه‌های تایرساز داخلی و اتحادیه‌های استانی ازیک‌سو و واقعی شدن قیمت ها و عرضه گسترده تایر در سایزهای پرمصرف، قیمت این تایرها در بازار به آرامش رسیده است و مشتری برای تایرهای عرضه‌شده توسط تایرسازان نیست.

محمدرضا آل‌سارا تاکید کرد: ازسوی‌دیگر تعرفه واردات تایرهای خارجی نیز از 28 به 6درصد کاهش یافته و همین موضوع باعث شده است قیمت محصولات وارداتی در مواردی برابر با تولیدات داخلی باشد. به همین دلیل در بعضی برندها، تایر حتی پایین‌تر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد اما در مواردی حتی مشتری برای تایر با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب نیز نیست.

آل‌سارا یکی از دلایل راکد شدن بازار تایر را عرضه گسترده این محصول توسط تایرسازان و خارج شدن از پیک مصرف تایر یعنی بازار شب عید دانست و افزود:در حال حاضر تعداد مشتری در بازار به شدت کاهش یافته و محدودیت های فروش تایر در سامانه و الزام کسبه به درج مشخصات کامل برای فروش کالا باعث شده است شاهد دپوی بیش از حد تایر در سایزهای مختلف نزد تایرفروشان باشیم.

رئیس اتحادیه لاستیک و روغن تهران شرایط حاکم بر بازار را نگران‌کننده دانست و گفت: متاسفانه محدودیت‌های فروش تایر در سامانه باعث شده است کسبه با کمبود نقدینگی مواجه شوند و حتی در مواردی امکان خرید مجدد از کارخانه‌ها را نداشته باشند. این درحالی است که گردش سرمایه کسبه و تایرفروشان چرخ کارخانه‌ها را به گردش در می آورد و ناتوانی کسبه در واریز پول به کارخانه‌های تایرسازی می‌تواند مشکلاتی را در بخش تولید ایجاد کند.

وی از مسئولان وزارت صمت خواست با حذف محدودیت‌های ایجادشده در سامانه فروش تایر، امکان فروش لاستیک را تنها با درج کدملی، مشخصات خریدار و تلفن همراه فراهم کنند و محدودیت تعدادی برای فروش نیز برداشته شود.

به‌گفته آل‌سارا درحال‌حاضر هر خودرو در سال تنها می‌تواند 4حلقه تایر خریداری کند و درصورت بروز حادثه، خرابی و حتی سرقت تایر، مالک خودرو با مشکلات متعددی برای تامین تایر خود مواجه می‌شود.

این مقام مسئول به نیابت از اعضای صنف فروش تایر از دولت خواست با حذف محدودیت‌های موجود در سامانه، امکان فروش و گردش کالا و سرمایه را بدون استعلام‌های پلیس راهور، ثبت احوال، بیمه و ...فراهم آورند تا دیگر اعضای صنف نیز به‌راحتی بتوانند کالا را به مصرف‌کننده نهایی عرضه کنند.

آل‌سارا باردیگر تاکید کرد: بازار به اشباع و آرامش رسیده است و الزام به فروش سامانه‌ای تایر علاوه‌بر کند شدن گردش سرمایه در بازار، میزان نقدینگی کارخانه‌ها را نیز کاهش خواهد داد که این موضوع می‌تواند منجر به کاهش دوباره تولید و بالا رفتن قیمت‌ها شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =