بنز

در طراحی خودروها، جلوپنجره نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند زیرا این قطعه علاوه‌بر اینکه هوا را به پیشرانه می‌رساند، می‌تواند یک علامت مشخصه هم باشد و برند خودرو را نشان دهد. در طول تاریخ حتی برخی جلوپنجره‌ها مثل کلیوی شکل ب‌ام‌و و هفت شیاری جیپ حالت نمادین پیدا کرده‌اند.

درحالی‌که بیش‌از یک‌قرن است جلوپنجره‌ها زینت‌بخش خودروها بوده‌اند، وجود آن‌ها برای خودروهای الکتریکی ضروری نیست. این موضوع دست طراحان را باز گذاشته که نتایج متفاوتی را به‌دنبال داشته است. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به رویکرد خودروسازان مختلف در طراحی خودروهای الکتریکی خود نگاهی داشته باشیم.

«مرسدس‌بنز»

مرسدس زمانی که اولین خودروهای الکتریکی خود مثل EQS را معرفی کرد، به‌جای جلوپنجره‌ای که بیش‌از یک قرن نماد خودروهایش بود، از یک پانل مشکی‌رنگ استفاده کرد. بااین‌حال، ازآنجاکه طراحی خودروهای الکتریکی مرسدس موردانتقاد قرار گرفت، این شرکت در فیس‌لیفت اخیر EQS این پانل مشکی را با جلوپنجره‌ای معمولی‌تر جایگزین کرده است که با خطوط افقی کرومی، شبیه Sکلاس به نظر می‌رسد. هرچند این تغییر خوشایندی است اما فرم بدنه تخم‌مرغی خودرو همچنان بر قوت خود باقی است.

ب‌ام‌و

همان‌طور که اشاره شد، یکی از نمادین‌ترین جلوپنجره‌های جهان خودرو متعلق به ب‌ام‌و است. هرچند این جلوپنجره طی سال‌های اخیر با رشد چشمگیر اندازه بسیار بحث‌برانگیز شده اما همچنان روی دماغه تمام محصولات ب‌ام‌و دیده می‌شود. به همین دلیل، شرکت آلمانی در محصولات الکتریکی خود هم جلوپنجره کلیوی‌شکل را حفظ کرده اما حالا به قطعه‌ای تزئینی تبدیل شده و کاملا مسدود است.

آئودی

چنددهه است که جلوپنجره بزرگ شش‌ضلعی به عنصر طراحی اصلی محصولات آئودی تبدیل شده است و ازاین‌رو، مردان انگولشتات نمی‌خواهند در دوران الکتریکی از این عنصر مهم دست بکشند. در شاسی‌بلند E-Tron به‌عنوان اولین خودرو الکتریکی تولید انبوه آئودی، جلوپنجره شش‌ضلعی به شکل همیشگی اما به‌صورت مسدود حفظ شده بود و این مسیر در خودروهای الکتریکی بعدی مثل E-Tron GT و Q4 E-Tron ادامه پیدا کرد.

«آلفارومئو»

یکی دیگر از جلوپنجره‌های نمادین جهان خودرو، جلوپنجره مثلثی شکل آلفارومئو است که دیرباز تاکنون روی تمام محصولات این شرکت ایتالیایی نقش بسته است. این شرکت در اولین خودرو الکتریکی خود یعنی کراس‌اوور کوچک میلانو همچنان این جلوپنجره را حفظ کرده اما طرح خلاقانه‌ای را برای آن به کار گرفته است. آلفا به‌جای مسدود کردن معمولی این جلوپنجره مثل کاری دیگر خودروسازان انجام می‌دهند، نشان مار و صلیب لوگو خود را به شکل جالبی داخل جلوپنجره کار کرده است.

«کادیلاک»

از زمان معرفی نسل اول سدان CTS در سال ۲۰۰۲، جلوپنجره کشیده پنج‌ضلعی روی دماغه محصولات کادیلاک جای گرفت. این جلوپنجره در نسل‌های بعدی محصولات کادیلاک تکامل پیدا کرد و با مدل‌هایی مثل لیریک و سلستیک وارد عصر الکتریکی شد. در این خودروها، فرم کلی جلوپنجره به شکلی کاملا مدرن‌تر و البته مسدود حفظ و داخل آن الگو و نورپردازی زیبایی کار شده است.

«جیپ»

هرکسی که کمی با جهان خودرو آشنایی داشته باشد، قطعا جلوپنجره هفت شیادی جیپ را می‌شناسد و طبیعتا این جلوپنجره نمادین باید در عصر الکتریکی هم حفظ شود. بااین‌حال، طراحان جیپ برای واگنییر S جدید طرح بسیار خلاقانه‌ای را برای این جلوپنجره در نظر گرفته‌اند. در این خودرو شاهد جلوپنجره‌ای باریک با نوار LED باریک در بالا و تریم نقره‌ای مسدود به‌جای شیارها هستیم.

«تسلا»

هرچند تسلا خودروساز نوپایی بود و جلوپنجره‌ای در تاریخ خود نداشت که بخواهد به آن وفادار بماند اما در سری اولیه مدل S از یک جلوپنجره مشکی تزئینی استفاده کرده بود. این جلوپنجره اما در فیس‌لیفت مدل S و همین‌طور محصولات بعدی تسلا حذف شد و هم‌اکنون تمام خودروهای این شرکت دماغه‌ای کاملا صاف و بدون جلوپنجره دارند که ماهیت الکتریکی آن‌ها را بهتر نشان می‌دهد.

«مک‌لارن»

مرکز فناوری مک‌لارن در شهر «ووکینگ» انگلستان میزبان خودروهای خاص و بی‌نظیری است که شامل مدل‌های مسابقه‌ای چون مک‌لارن M8D، MP4/2B فرمول‌یک و MCL38 یا مدل‌های جاده‌ای مانند MP4-12C، F1، اسپیدتیل و الوا می‌شود.

طراحان تاثیرگذاری چون گوردون موری، موسس برند GMA، و فرانک‌ استیفنسون مسئولیت طراحی برخی از این خودروها و مسئولیت طراح ارشد مک‌لارن را برعهده داشتند. امروزه این وظیفه بر دوش «توبیاس سولمان» گذاشته شده است.

این طراح آلمانی‌تبار درباره پیشینه طراحی مک‌لارن می‌گوید: «از تیمم می‌خواهم که اینجا قدم بزنند، یک سری جزئیات تازه را پیدا و سپس به‌شکلی تازه آن‌ها را تفسیر کنند. وقتی از بلوار کنار مرکز عبور می‌کنید، الهام می‌گیرید و می‌فهمید می‌توانید کارهای زیادی با آن انجام دهید. من در شرکت‌های زیادی مشغول به کار بوده‌ام؛ از نمونه‌های بزرگ تا کوچک. مک‌لارن رویای من بود.»

سولمان که به‌عنوان طراح نسخه تولیدمحدود «سولس GT» شناخته می‌شود، در تاریخی حساس به این شرکت پیوسته؛ درست زمانی که بحرین مالکیت مک‌لارن را در دست گرفته است.

او در این مجموعه خودروسازی به‌همراه «میکائیل لیترز»، ارشدسابق در فراری، همکاری خواهد کرد و امید دارد بتوانند گستره محصولات مک‌لارن را افزایش دهند. سولمان کار خود را با ایجاد زبان طراحی تازه مک‌لارن آغاز کرده است و می‌خواهد با افزودن دو خط شانه جدید موسوم‌به «پرفورمنس‌لاین»، دماغه پایین کاپوت و بخش عقبی باز به‌همراه المان‌های افقی به این هدف دست پیدا کند.

هرچند یافتن المان‌های جدید با نگاهی به گذشته مدل‌های جاده‌ای مک‌لارن میسر شده است اما این طراح آلمانی اطمینان می‌دهد منجربه آفرینش ظاهری کلاسیک نخواهند شد.

سولمان ادامه داد: «با مسابقات رشد کرده‌ایم و حال همه‌چیز بخشی از آن است. ما برای درک و تصویرسازی آینده، به درک DNA و کلیت مک‌لارن نیاز داریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =