بهروز مشهدی

در سال‌های اخیر اتفاقات ناخوشایندی در صنعت خودرو رخ داده که از آن جمله می‌توان به افزایش دخالت دولت اشاره کرد. کارشناسان و فعالان حوزه خودرو معتقدند در زمینه خودرو برقی باید اشتباه‌های سال‌های اخیر را اصلاح کنیم و تنها و در محیط ایزوله جلو نرویم.

در ادامه دکتر بهروز مشهدی، استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت به بیان نظرات خود می‌پردازد.

برای پیشبرد اهداف از پیش تعیین‌شده درخصوص تولید خودرو برقی چه پیشنهادی برای مسئولان امر در صنعت خودرو دارید؟

باید در اتاق‌های فکر بحث‌های جدی با حضور سیاستگزاران صورت بگیرد تا این درک مشترک ایجاد شود که در آینده با توجه به کاهش فعالیت زنجیره های خودروهای احتراقی برای ادامه تولید خودروهای فعلی به مشکل جدی برخورد خواهیم کرد. به همین منظور اگر در یک طیف خودروهای تمام‌احتراقی و در طیف دیگر خودروهای تمام‌برقی باشد باید جایی میانه این دو را برای فعالیت صنعت خودرو هدفگذاری کنیم. در راستای تدوین این استراتژی باید سیاست‌های کشور در زمینه تولید برق نیز مدنظر قرار گیرد زیرا در شرایط فعلی نمی‌توان استفاده از خودرو برقی را برای تمام کشورها تجویز کرد.

تولید باتری خودروهای برقی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش رو صنعت خودروسازی است، در این خصوص چه تحولاتی در زمینه اقتصادی سازی تولید این محصول صورت گرفته است؟

با توجه به این تغییرات گسترده انتخاب شریک استراتژیک کار بسیار دشواری است و در این حوزه نمی‌توانیم تکنولوژی یک شرکت دست چندم را بگیریم و سال‌ها مثل خودروهای احتراقی تولید کنیم. در این صورت هیچ‌گونه توان رقابت با خودروها چینی را نخواهیم داشت. بنابراین اینکه چه زمانی و با چه شرکایی شروع کنیم، بسیار حائزاهمیت است.

با تولید خودروهای برقی چه میزان صرفه‌جویی ارزی و ریالی در کشور محقق خواهد شد؟

تولید حداقل بخشی از مراحل تولید این خودروها در ایران مزیت رقابتی و توجیه اقتصادی دارد و تمرین برای ورود گسترده تر در این حوزه است. خرید تکنولوژی و ورود به صنعت بسیار پرهزینه بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بسیار بزرگ دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =