اتوبوس برقی

تقاضای کشورهای اتحادیه اروپا در بخش اتوبوس‌های برقی با رشد ۵۳درصدی همراه بوده است

اتوبوس‌های برقی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری در سراسر جهان رشد پیدا کرده و در حال توسعه هستند. این فعالیت در سال‌های اخیر از چین شروع شد و چند سال طول کشید تا به مناطق دیگری انتقال پیدا کند. براساس چشم‌انداز خودروهای الکتریکی؛ اتوبوس‌های شهری با سرعتی سریع به سمت الکتریکی‌شدن حرکت می‌کنند و رشد فروش آن‌ها تا سال ۲۰۳۰ از ۶۰درصد فراتر می‌رود و تا سال ۲۰۴۰ به ۸۳درصد می‌رسد.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ اتوبوس‌های الکترونیکی ۸۶درصد از ناوگان جهانی را تشکیل دهند. در این مسیر اتحادیه اروپا یکی از بزرگترین بازارهای جهانی است که از اتوبوس‌های الکتریکی استقبال کرده، این اتحادیه در سال گذشته میلادی با رشد ۵۳درصدی تقاضا در بخش اتوبوس‌های الکتریکی همراه بوده است.

رشد ۵۳درصدی بازار الکتروباس‌ها در اروپا

بازار اتوبوس الکترونیکی اروپا شاهد رشد ۵۳درصدی تقاضا در سال ۲۰۲۳ بود؛ بر این اساس، فروش ۶هزار و ۳۵۴ هزار دستگاه اتوبوس در این اتحادیه و سه کشور نروژ، ایسلند و سوئیس ثبت شد.

بیش‌از ۴۲درصد از این اتوبوس‌های شهری بدون‌آلایندگی از نوع هیدروژنی بودند که نسبت به سال قبل از آن با رشد ۱۵درصدی همراه بودند. همچنین آمارها نشان می‌دهند تقاضا برای این خودروها طی ۳سال، سه برابر شده است.

مان؛ لیدر بازار اتوبوس‌های برقی در اتحادیه اروپا

خودروسازی مان (MAN) به‌عنوان رهبر بازار اتوبوس‌های برقی در این بازارها شناخته می‌شود و پس از آن سولاریس، یوتونگ (که در سال ۲۰۲۲ در جایگاه اول قرار داشت) و رایت‌باس قرار گرفتند.

سولاریس در این میان رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد که نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد ۳۲۰درصدی داشت. تنها برندی که در سال ۲۰۲۳ کاهش تقاضا داشت، سرمایه‌گذاری مشترک بین بی‌وای‌دی و الکساندر دنیس است.

آمارها اما نشان می‌دهد که در پایان سال ۲۰۲۲، یوتونگ رتبه اول را در بازار اتوبوس برقی ۲۰۲۲ در اروپا کسب کرد و بعد از آن جایگاه دوم و سوم به ترتیب در اختیار سرمایه‌گذاری مشترک الکساندر دنیس و بی‌وای‌دی و اتوبوس دایملر بود.

نگاهی به وضعیت بازار اتوبوس‌های الکتریکی اروپا در ۲۰۱۹

سال ۲۰۱۹ به‌عنوان سالی که حجم فروش اتوبوس‌های برقی افزایش یافت، شناخته می‌شود. درحالی‌که در سال ۲۰۱۸ بازار اتوبوس‌های برقی اروپا ۴۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش یافت، سال ۲۰۱۹ شاهد سه‌برابر شدن تعداد ثبت‌نام اتوبوس‌های برقی در اروپای غربی بودیم و در سال ۲۰۲۰ (سال کووید) بازار اتوبوس‌های برقی باتری‌دار در همان منطقه ۲۲ درصد افزایش یافت و ۲هزار و ۶۲ اتوبوس الکترونیکی به ثبت رسید.

شش کشور اروپایی در سال ۲۰۲۰ تعدادی اتوبوس بدون آلایندگی (اتوبوس‌های باتری-برقی به اضافه پیل سوختی) را ثبت کرده‌اند که بیش‌از ۲۵ درصد از تقاضا در کلاس I را تشکیل می‌دهند.


بازار اتوبوس برقی در اروپا، سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲

تقاضا برای اتوبوس‌های برقی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ در اروپا ۴۸درصد افزایش یافت و مجموع اتوبوس‌های الکتریکی ثبت‌شده در این منطقه را از سال ۲۰۱۲ به به بیش از ۸۵۰۰دستگاه رساند در سال ۲۰۲۱ برای اولین‌بار سه کشور اروپایی بیش‌از ۵۰۰ اتوبوس الکترونیکی را ثبت کردند که آلمان با ۵۵۵ دستگاه پیشتاز آن‌ها بود و پس از آن انگلستان با ۵۴۰ دستگاه و فرانسه با ۵۱۲ دستگاه پیشگام بودند. بازار اتوبوس‌های برقی در اروپا در سال ۲۰۲۲ نیز با رشد ۲۶درصدی همراه بوده و به ۴۱۵۲ دستگاه رسیده است.

آینده بازار الکتروباس‌ها در کشورهای غربی

براساس مطالعات شرکت مشاوره مالی ING در سال در سال ۲۰۲۱، یک‌سوم از ۲۰۰هزار اتوبوس فعال در حمل‌ونقل عمومی اروپا تا سال ۲۰۳۰ آلایندگی صفر خواهند داشت.

در آن سال، اتوبوس‌های بدون آلایندگی دوسوم از تقاضای اتوبوس‌های شهری جدید را پوشش خواهند داد. ING در این خصوص به وضوح می‌گویدکه این دهه، دهه تغییر خواهد بود.

بازار جهانی اتوبوس برقی در سال ۲۰۲۷ به ۶۷۰هزار دستگاه خواهد رسید. این بازار در سال ۲۰۲۲ شامل ۱۱۲هزار اتوبوس می‌شد. پیش‌بینی می‌شود؛ آمریکای‌شمالی که شامل ایالات متحده و کانادا می‌شود، سریع‌ترین بازار در حال رشد در طول دوره مورد پیش‌بینی باشند.

تقاضای فزاینده برای راه‌حل‌های حمل‌ونقل انبوه الکتریکی، OEMهای معروف در حال گسترش در منطقه و حمایت دولت عواملی هستند که بازار اتوبوس‌های الکتریکی آمریکای‌شمالی را هدایت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =