سرویس مدارس

  سرویس مدارس دانش‌آموزان هرسال یکی از دغدغه‌های والدین است و مسائلی را هم بین مسئولان مدارس، اولیا و رانندگان به وجود می‌آورد. بخشنامه مصوبه هیات دولت در سال گذشته، برای یکپارچه‌سازی سرویس مدارس است. این دستورالعمل به شورای ترافیک هر استان ابلاغ شده و اجرای آن به عهده شهرداری‌ها و سازمان امور حمل‌ونقل است.

ثبت بیش‌از ۳۹۰‌هزار درخواست سرویس مدرسه در سامانه «سپند»

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور از تمدید ثبت درخواست والدین دانش‌آموزان برای سرویس مدرسه سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ خبر داد و اظهار کرد: براساس ماده ۲۷ آیین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل دانش‌آموزی هیات وزیران و به منظور برنامه‌ریزی و تامین ناوگان مورد نیاز حمل‌ونقل دانش‌آموزی، والدین موظفند تا ابتدای تیرماه پس از اطلاع‌رسانی مدارس، اقدام به ثبت درخواست خود در سامانه سپند کنند.

مرتضی ضامنی افزود: بنا بر درخواست شهرداری‌ها و همچنین والدینی که با توجه به تغییر و جابه‌جایی مدارس دانش‌آموزان موفق به ثبت‌نام در سامانه سپند نشده‌اند، آخرین مهلت زمان ثبت درخواست جهت سرویس مدارس تا ۲۱تیرماه سال جاری تمدید شد.

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور بیان کرد: ثبت‌نام در این سامانه به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و والدین دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به آدرس https://irtusepand.ir نسبت‌به ثبت‌نام و انتخاب سرویس موردنظر خود اقدام کنند.

این مسئول ادامه داد: تاکنون بیش‌از ۳۹۰هزار درخواست سرویس مدرسه توسط اولیا دانش‌آموزان در سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی (سپند) ثبت شده است.

ضامنی تصریح کرد: استفاده از سامانه سپند برای ثبت‌نام سرویس مدارس الزامی است و رانندگان و پیمانکاران نیز موظف به ثبت‌نام در این سامانه و اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح هستند.

وی با بیان اینکه ثبت شرکت‌ها و پیمانکاران متقاضی حمل‌ونقل دانش‌آموزی در سامانه فعال شده است، ادامه داد: از ۲۵خرداد تاکنون ثبت‌نام اشخاص حقیقی و حقوقی (شرکت‌ها) در سامانه سپند انجام و ۷۲۰ شرکت درخواست داده‌اند که تایید آنها توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور در پایان گفت: در سامانه سپند، همچنین اطلاعات مربوط به رانندگان، خودروها و مسیرهای سرویس مدارس به طور کامل ثبت و در دسترس والدین قرار می‌گیرد. همچنین به منظور افزایش سطح کیفیت و ایمنی این حوزه، امکان نظارت بر خط، بر نحوه سرویس‌دهی ناوگان نیز در این سامانه فراهم شده است.

سرویس‌های مدارس قیمت‌های منطقی ارائه کنند

چندی پیش، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خوزستان نیز دراین‌باره گفت: انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و پیمانکاران در حمل‌ونقل دانش‌آموزان تخلف است.

عبداله حبیبی بیان کرد: امور مربوط به حمل‌ونقل دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مطابق با آیین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل دانش‌آموزان مصوب هیات وزیران برعهده شهرداری‌ها خواهد بود.

وی افزود: برابر با ماده ۲۴ آیین‌نامه مذکور هرگونه دخالت مدیران مدارس یا سایر مسئولان و عوامل مدرسه یا ادارات آموزش‌وپرورش در حوزه حمل‌ونقل خارج از موارد تعیین‌شده در آیین‌نامه و انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و مجموعه‌های تابعه با پیمانکاران ممنوع است.‌

حبیبی تاکید کرد: تمام امور مربوط به حمل‌ونقل دانش‌آموزان در سامانه الکترونیکی پایش ناوگان دانش‌آموز (سپند) متعلق به وزارت کشور انجام می‌شود.‌

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل نیز تاکید کرد: باید راهکارهای مختلف در راستای ارائه قیمت منطقی برای سرویس‌های دانش‌آموزان انجام شود.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان در نشست کارگروه استانی حمل‌ونقل دانش‌آموزی اردبیل با اشاره به ساماندهی سرویس‌های رفت‌وآمد دانش‌آموزان برای سال تحصیلی آینده، خواستار حذف هزینه‌های بالاسری این سرویس‌ها برای کاستن از هزینه‌های والدین دانش‌آموزان شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل تصریح کرد: استفاده اکثریت خانواده‌ها از سرویس رفت‌وآمد دانش‌آموزی از بروز ترافیک و مسائل اجتماعی ناشی‌از آن پیشگیری می‌کند.

حضور فعال بانوان راننده در سرویس‌های دانش‌آموزی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به ۸۰۰ دستگاه خودرو ویژه سرویس مدارس فعال این شهر در سال تحصیلی گذشته، گفت: ۸۵درصد رانندگان این خودروها را بانوان تشکیل داده‌اند.

اسماعیل عرشیان بیان کرد: تقاضای سرویس دانش‌آموزی مدارس قزوین به‌نظر می‌رسد در سال تحصیلی جدید حدود ۳۵درصد افزایش پیدا کند و به همین جهت ما نیز در حال برنامه‌ریزی برای تامین خودرو و راننده هستیم.

وی با اشاره به هزینه‌های سرویس مدارس قزوین در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: ملاک تعیین و نرخ کرایه سرویس مدارس دانش‌آموزی بر مبنای کیلومتر و متوسط مجموع رفت‌وبرگشت سرویس حساب می شود و به‌طور حتم دانش‌آموزانی که مدارس آنها به محل زندگی شان نزدیک باشد، هزینه کمتری می‌پردازند.

عرشیان با بیان این که آموزش رانندگان سرویس مدارس باید حداکثر هر سه‌ماه یک مرتبه انجام شود، تاکید کرد: برای ایجاد شرایط امن دانش‌آموزان و همچنین لزوم اهمیت سلامت اخلاقی رانندگان، برپایی دوره‌های آموزشی باتوجه به تمرکز بر رفتار رانندگان با دانش‌آموزان، نوع خطرات و مقررات مربوطه در دستور کار جدی شهرداری قزوین قرار دارد.

عرشیان به یک‌میلیون سفر شهری در سه پیک صبح، ظهر و عصرگاهی شهر قزوین، تصریح کرد: با توجه به حجم و کثرت سفرهای درون‌شهری موضوع امنیت و سلامت دانش‌آموزان، کاهش مشکلات مربوط به ترافیک، کاهش هزینه خانواده‌ها و بهره‌مندی رانندگان از گواهینامه‌های فنی ازجمله مزایای استفاده از سرویس مدارس توسط خانواده‌ها محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =