کد خبر: 249931
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
محمود مشهدی‌شریف

محمود مشهدی‌شریف*

از اردیبهشت سال گذشته تا ۱۵‌خرداد امسال چیزی بالغ‌بر ۱۳۰‌هزار خودرو فرسوده اسقاط شده‌اند که این تعداد ۲ برابر سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ است. همچنین بیش‌از ۸۰۰میلیون دلار درآمد به کشور با اسقاط خودروهای فرسوده افزوده خواهد شد همچنین خروج خودروهای فرسوده موجب کاهش آلودگی هوا نیز می‌شود.

پس از تصویب مجلس شورای اسلامی درخصوص انتقال مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده به وزارت صمت ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باشگاهی فرادستگاهی شکل گرفت.

بر اساس آمارها ۶‌درصد خودروهای سواری، ۹۰‌درصد موتورسیکلت، ۲۳‌درصد کامیون و کامیونت‌ها، ۴۷درصد تاکسی‌ها، ۸۶درصد مینی‌بوس، ۳۲درصد خودروهای دولتی، ۵۶درصد اتوبوس‌های برون‌شهری و ۸۲درصد اتوبوس‌های درون‌شهری کشور فرسوده هستند.

از حدود ۳۵میلیون دستگاه خودرو درحال تردد در کشور بیش‌از ۱۳میلیون دستگاه معادل ۳۷درصد فرسوده هستند، همچنین بیش‌از صدهزار دستگاه خودرو سواری شخصی، ۹هزارو ۶۰۰دستگاه تاکسی، ۱۲هزار دستگاه وانت‌بار و بیش‌از ۶هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین شامل اتوبوس و کامیون از رده خارج شده‌اند.

بدین‌ترتیب با اسقاط خودروهای فرسوده در کشور یک‌هزار و ۱۳۳ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود براساس هماهنگی‌های انجام‌شده تا اواخر امسال ۲۱۰هزار دستگاه موتورسیکلت، یک‌هزار ۷۵۰ دستگاه اتوبوس که درمجموع ۲۵۴هزار و ۷۵ دستگاه خودرو در حوزه درون‌شهری نوسازی و جایگزین خواهد شد.این در حالی است که کاهش اسقاط در دو حوزه موتورسیکلت‌ها و ناوگان دیزلی فرسوده دیده می‌شود. با این حال و با وجود کاهش اسقاط در حوزه موتورسیکلت و ناوگان دیزلی اما در سایر کاربری‌ها مانند خودروهای سواری و انواع وانت شاهد رشد بسیار خوبی در حوزه اسقاط هستیم.

در گذشته امکان استفاده از گواهی خودروهای سواری برای موتورسیکلت وجود داشت اما درحال‌حاضر باید از گواهی اسقاط موتورسیکلت برای شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های نوشماره استفاده کرد.

همچنین جدول معادل‌سازی موتورسیکلت متناسب با قابلیت‌های بازار درنظر گرفته نشده است و عواملی چون ناقص بودن بانک اطلاعاتی و اخلال در مالکیت موتورسیکلت‌ها موجب شده است موتورسیکلت‌های فرسوده تقریبا اسقاط نشوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =