بورس

در دادوستدهای روز ‌چهارشنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی روند نزولی را طی کردند. شاخص‌کل بورس نیز منفی شد.بر این اساس نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل، بهمن‌دیزل، سایپادیزل، گروه بهمن و پارس‌خودرو مثبت و تنها نماد کرمان‌خودرو مثبت شد.

همچنین روز ‌چهارشنبه در گروه خودرویی طی 20هزار نوبت معاملاتی 680میلیون سهم به ارزش 237میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز سه‌شنبه با افت روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز چهارشنبه نیز بالغ‌بر 245 هزار میلیارد تومان شد.

بورس منفی شد

روز چهارشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با افت 7.675واحدی در محدوده دو میلیون و 209 هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افت 2.804واحدی در محدوده 703 هزار واحد ایستاد.

در این بازار هم 20میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از 9.4 هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت 217 واحدی در محدوده 22هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز 9میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از 7.7هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. به اعتقاد کارشناسان بازار سهام، مولفه‌هایی همچون کنترل نرخ سود سپرده، افرایش نرخ دلار نیما و چشم‌انداز روابط بین‌المللی برای بازار سرمایه مهم است که باتوجه به روشن نشدن تکلیف تیم‌ اقتصادی دولت جدید برای اهالی بازار با ابهام روبه‌رو است.

هر یک از موارد گفته‌شده می‌تواند به عنوان محرکه رشد شاخص‌کل در نظر گرفته شود. این درحالی است که بورس در روزهای گذشته با افت همراه بوده و با سرخپوشی بازار سهام به‌نظر می‌رسد تاثیر پیروزی مسعود پزشکیان بر بورس از بین رفته است.

برخی فعالان بازار سهام با تاکید بر اینکه بازار سرمایه تابعی از شرایط حاکم بر اقتصاد است به طوری که با رشد اقتصادی، شاخص بورس نیز در مدار صعودی قرار می‌گیرد، اذعان داشتند زمانی که کشور با رکود اقتصادی مواجه می‌شود، فعالیت بخش‌های تولیدی و خدماتی، شرایط تحرک بخشی لازم را ندارد و همین موضوع به منجر به افت شاخص بازار سرمایه می‌شود.

به عقیده آن‌ها، یکسری فاکتورها و سیاستگزاری‌های اقتصادی، بازار سرمایه و میزان سرمایه‌گذاری مردم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بر این اساس، برخی سیاستگزاری‌ها منجر به بی‌ثباتی‌های مالی و در مواقع دیگر بازار را در مدار صعودی قرار می‌دهد.

صورت وجود شرایط اقتصادی منطقی و با ثبات، بازار سرمایه نیز پیش‌بینی‌پذیرتر و امیدوارانه‌تر نسبت‌به آینده عمل کرده و روند خود را با شرایط اقتصادی هماهنگ‌تر می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =