بورس سبز

روز دوشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، نمادهای صنعت خودرو و ساخت قطعات، صف فروش شدند. این در حالی است که شاخص کل بورس نیز منفی شد.

ازسوی‌دیگر نمادهای‌ایران‌خودرو، ایران‌خودرودیزل، سایپا، بهمن‌دیزل، گروه‌بهمن، سایپادیزل، زامیاد، کرمان‌خودرو، پارس‌خودرو و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو منفی بودند. همچنین روز ‌دوشنبه در گروه خودرویی طی ۹هزار نوبت معاملاتی، ۴۶۶ میلیون سهم به ارزش ۱۵۳میلیارد تومان معامله شد که نسبت‌به روز ‌یکشنبه با افت روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز یکشنبه بالغ بر ۲۲۷ هزار میلیارد تومان شد.

بورس همچنان قرمز

همچنین روز گذشته و در خلال معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با نزول ۶.۳۷۵واحدی در محدوده ۲میلیون و ۱۳۱هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افت ۸۶۰واحدی در محدوده ۷۰۲هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۶.۵میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۳ هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با کاهش ۲۱واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۴میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۸.۳هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه امروز فعالان بازار سرمایه و همچنین مردم اعتماد و اطمینان چندانی به فعالیت در بورس ندارند و باید افزایش اعتماد در این بخش مدنظر قرار گیرد.

احمد انارکی‌محمدی با اشاره به انتظارات در زمینه فعالیت سازمان بورس و تقویت این بازار بیان کرد: به واقع برگشت اعتماد مردم به بورس، نخستین ماموریت پیش روی سازمان بورس محسوب می‌شود. نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اعتماد مردم به فعالیت در بورس افزایش پیدا کند، ادامه داد: متاسفانه امروز فعالان بازار سرمایه و همچنین مردم اعتماد و اطمینان چندانی به فعالیت در بورس ندارند.

رئیس کمیته تامین مالی، بازار سرمایه و صنعت بیمه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید زیرساخت‌ها لازم جهت جذب سرمایه‌های مردمی به درستی فراهم شود، گفت: نباید شرایط به سمت و سویی پیش برود که برخی سودجویان با هر عنوان و اسمی منابع مردم را در بورس به جیب زده و سرمایه‌های آنها را به باد بدهند. متاسفانه در این بخش به اصطلاح کلاهبرداری‌های زیادی صورت گرفت که باید با برنامه‌ریزی جدیدی که در مدیریت جدید بورس صورت می‌گیرد، جلوی آنها گرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بورس ظرفیت مناسبی برای تامین مالی تولید قلمداد می‌شود، ادامه داد: این سازمان باید در این بخش هم رویکردهای مناسبی را در پیش بگیرد، چراکه سازمان بورس می‌تواند تامین مالی مناسبی را از محل سرمایه‌های مردم ایجاد کند و درنهایت گره‌گشای مشکلات اقتصادی و تولیدی در کشور باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ادوار گذشته بسیاری از مدیران سازمان بورس مردم را به حضور در این بازار ترغیب کرده‌اند، افزود: براساس مدیریت نادرست، سهام برخی شرکت‌های کاغذی وارد بورس شده و به سهامداران آسیب زده است.

بنابراین فعالیت بورس باید به صورت تخصصی پیش برود و برخی شرکت‌های کاغذی به اصطلاح الک شوند. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید واقعیت‌ها نسبت‌به نحوه فعالیت بورس مشخص شود، تصریح کرد: عملکرد بورس باید شفاف‌تر از گذشته و برخی زیرساخت‌های آن نیز اصلاح شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =