امیرحسین مهدی قلی، مدیر فنی مرکز خدمات پس از فروش و تعمیرگاه مدیران خودرو شهرک اتومبیل گودرزی

شهرک اتومبیل گودرزی واقع در کیلومتر ۲۰ جاده قدیم تهران-کرج، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خودرویی کشور به‌شمار می‌رود و نمایندگی رسمی شرکت‌های مطرح خودرویی و موتورسیکلت ایران (نیرو موتور) در این مجموعه مشغول به‌فعالیت هستند.

شهرک اتومبیل گودرزی در زمینه فروش و ارائه خدمات پس از فروش به‌خودروهای مختلف از جمله ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، بهمن، مدیران خودرو، آمیکو و... به‌شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند. مرکز ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرگاه مدیران خودرو یکی از پرمراجعه‌ترین مراکز شهرک اتومبیل گودرزی است. امیرحسین مهدی‌قلی، مدیر فنی مرکز خدمات پس از فروش و تعمیرگاه مدیران خودرو شهرک اتومبیل گودرزی است که در ادامه شرح گفت‌وگو با وی را می‌خوانید.

مرکز خدمات پس از فروش و تعمیرگاه مدیران خودرو شهرک اتومبیل گودرزی در چه سالی آغاز به‌کار کرد و در این‌جا به چه خودروهایی خدمات ارائه می‌شود؟

مرکز خدمات پس از فروش و تعمیرگاه مدیران خودرو شهرک اتومبیل گودرزی از اوایل سال ۱۳۹۷ شروع به‌کار کرد. از روز اول راه‌اندازی تا همین امروز، تعمیرگاه ما جایگاه و رتبه نخست را از آنِ خود کرده است. همچنین ما به‌کلیه خودروهای ام‌وی‌ام، فونیکس، چری، اکستریم و... تحت برند ام‌وی‌ام خدمات ارائه می‌کنیم. البته به‌جز خودرو ام‌وی‌ام ۱۱۰؛ چراکه خود شرکت برای این خودروها پایلوتی را مشخص کرده که باید به آن‌جا مراجعه کنند.

نوبت‌دهی در مرکز شما به چه شکل انجام می‌شود؟

نوبت‌دهی در مرکز ما، هم به‌صورت حضوری و هم اینترنتی انجام می‌شود. برای نوبت‌دهی اینترنتی باید به‌سایت https://mvms.ir مراجعه کنید. البته با توجه به‌میزان مراجعه مشتری‌های قدیمی، تا این شیوه نوبت‌دهی اینترنتی جا بیفتد، به‌صورت حضوری و تلفنی نیز خدمات نوبت‌دهی را ارائه می‌کنیم.

ما در این مرکز، روزانه تقریبا بین ۵۰ تا ۷۰ خودرو پذیرش می‌کنیم. از این تعداد خودرویی که بیان شد، حدودا ۳۰ تا ۴۰ خودرو سرویس دوره‌ای دارند و حدود ۲۰ خودرو تعمیراتی هم داریم. خدمات ارائه‌شده به‌خودروهای تعمیراتی شامل برق، جلوبندی، مکانیکی و ... است که همه این کارها در همین سوله انجام می‌شود. در مورد صافکاری و نقاشی هم هیچ محدودیتی نداریم. یک سالن مجزا برای این کار داریم که هر خودرویی به ما مراجعه می‌کند، کارهایش در آن سالن انجام می‌شود.

زمان‌بندی حدودی انجام سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات مختلف در مرکز خدمات پس از فروش و تعمیرگاه مدیران خودرو شهرک اتومبیل گودرزی به چه صورت است؟

درمورد سرویس‌های دوره‌ای، اگر کوییک‌سرویس (ارائه سرویس سریع و استاندارد) باشد، زیر یک ساعت انجام می‌شود. البته این مدت‌زمان نیز تقریبی بوده و بستگی به‌شلوغی مرکز و تعداد مراجعه‌کننده‌ها طی ساعات مختلف روز دارد. به‌دلیل موقعیت خوب جغرافیایی، معمولا روزانه در یک ساعت اول صبح (بین ساعت ۸ تا ۹) بین ۵۰ تا ۶۰ خودرو در این مرکز پذیرش می‌شوند. برای کوییک‌سرویس، تقریبا یک ساعت بعد از زمان پذیرش، خودرو تحویل مشتری می‌شود.

مدت‌زمان مربوط به‌تعمیرات هم با توجه به‌وضعیت خودرو و این‌که قطعه مورد نیاز موجود باشد یا خیر، مجوزهای مربوط به‌گرفتن قطعه صادر شود و این موضوع که خودرو گارانتی باشد یا وارانتی، متفاوت است. در مورد زمان تامین قطعات اساسی، مساله بیشتر به‌شرکت مادر مربوط می‌شود.

زمانی که گیربکس موجود است، وقتی ما درخواست می‌گذاریم، روز بعد این قطعه برای ما ارسال می‌شود. با تمام این‌ها، تلاش ما بر این است که خودرو زیر یک هفته پس از پذیرش، تحویل مشتری شود. قطعات مصرفی همواره در انبارهای ما موجود است و هر قطعه‌ای را که شرکت ارائه بدهد، تهیه می‌کنیم.

مگر این‌که قطعاتی کمیاب باشند که در این صورت خودرو معیوب پس از پذیرش متوقف می‌شود تا قطعه مورد نظر برای آن خودرو ارسال شود. مثل کمپرسور کولر در تابستان. البته نظر به‌این‌که رتبه ما یک است، تقریبا شرایط ما نزدیک به‌تعمیرگاه مرکزی است و درمقایسه با نمایندگی‌های دیگر از نظر ارسال قطعه در اولویت هستیم و کار مشتری‌مان در اسرع وقت انجام می‌شود.

اجرت‌ تعمیرات و ارائه خدمات مرکز خدمات پس از فروش و تعمیرگاه مدیران خودرو شهرک اتومبیل گودرزی بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟

اجرت‌ها در شرکت مدیران خودرو براساس سطح و درجه نمایندگی از یک تا ۴ مشخص می‌شوند. طبیعتا نمایندگی‌های درجه‌یک، اجرت‌های بالاتری دریافت می‌کنند. البته میزان اجرت به‌صورت سیستمی تعریف شده است؛ یعنی چیزی به‌شکل دستی وارد سیستم نمی‌شود. هر رقمی که شرکت تعریف کرده ما در سیستم اعمال می‌کنیم و در فاکتور همان می‌آید که مشتریان می‌توانند به‌سایت هم مراجعه کنند و قیمت‌ها را با تعرفه‌های ارائه‌شده توسط شرکت مادر مقایسه کنند.

برای قطعات تعویض‌شده و خدمات ارائه‌شده، گارانتی هم به مشتری ارائه می‌کنید؟

بله. این گارانتی زیر فاکتورهای مشتریان محترم ثبت می‌شود. خدمات ما ۲ ماه یا ۳ هزار کیلومتر و قطعات ما ۶ ماه یا ۱۰ هزار کیلومتر گارانتی دارند. یعنی هر قطعه‌ای که این‌جا تعویض می‌شود، خود شرکت ۶ ماه یا ۱۰ هزار کیلومتر برایش گارانتی ارائه می‌دهد. اگر مشکلی از نظر خدماتی که ارائه می‌دهیم هم ایجاد شود، هر خودرویی که این‌جا خدمات دریافت می‌کند، تا ۲ ماه یا ۳ هزار کیلومتر گارانتی می‌شود. از طرفی اصل بودن قطعات هم تضمین شده است؛ چراکه قطعات غیرشرکتی به‌هیچ‌عنوان وارد شرکت نمی‌شود. درنهایت داغی هر قطعه تعویضی هم به‌مشتری تحویل داده می‌شود. این را هم بگویم که ما یک سالن انتظار برای مشتریانمان داریم که مجهز به‌سیستم سرمایشی، گرمایشی، تلویزیون، دوربین و خدمات پذیرایی و مشرف به‌سالن تعمیرات است.

خودروهای هیبرید و الکتریکی هم در این مرکز پذیرش می‌شوند؟

بله؛ ما خودروهای الکتریکی و هیبرید را نیز پذیرش می‌کنیم. ما نخستین نمایندگی بودیم که جایگاه پذیرش این خودروها را ایجاد کردیم؛ یعنی حتی جلوتر از تعمیرگاه مرکزی. این‌جا هم جایگاه تعمیرات و هم جایگاه شارژ این خودروها موجود است. این دسته از خودروها جایگاه خاصی برای تعمیر دارند؛ چه از نظر عایق‌های خاص و چه از نظر ابزارهای مود نیاز مخصوص و لباس‌های مخصوص که همه این‌ها در نمایندگی ما مهیاست. خودروهایی که در این زمینه پذیرش می‌کنیم عبارتند از تیگو ۸ (PHEV) و اف‌ایکس‌های برقی که به‌زودی عرضه می‌شوند.

شما از امدادسرویس‌ سیار نیز بهره می‌برید؟

بله؛ ما امدادخودرو سیار هم داریم که اگر مشتریان خودمان متقاضی باشند، می‌توانیم به آن‌ها بنا به‌درخواست‌شان خدمات ارائه کنیم. از طرفی امدادگرهای ما هواره آماده به‌خدمت هستند که اگر از امداد مدیران‌خودرو تماس بگیرند، خدمات مورد نیاز را به‌خودروهای متقاضی ارائه دهند. این را نیز بگویم که در حال حاضر سرویس خدمات در محل نداریم؛ اما به‌زودی این سرویس را نیز راه‌اندازی می‌کنیم. در هوم‌سرویس (خدمات‌رسانی سیار) سرویس‌های دوره‌ای و خدماتی را که نیاز به آچارکشی نداشته باشند و بتوان آن‌ها را در بیرون از مرکز (خارج از جک) انجام داد، به‌مشتریان‌مان ارائه می‌دهیم.

درباره مراحل تحویل گرفتن و تحویل دادن خودروها نیز توضیح بدهید.

در بدو ورود، همکاران مشتری را راهنمایی می‌کنند و از خودرو در کنار مشتری عکس و فیلم تهیه می‌کنند که مشخص شود خودرو با چه وضعیتی به‌ما تحویل داده شده است. ایرادهایی که خودرو داشته باشد، در فرم پذیرش ثبت شده و همه آن‌ها بررسی می‌شوند. در انتهای کار هم یک چک‌لیست QC داریم که صفر تا صد کارهایی که روی خودرو انجام شده است، بررسی می‌شود. همچنین در زمان تحویل خودرو به‌مشتری، یکی از همکاران ما کارهای انجام‌شده روی خودرو را از روی فاکتور به‌مشتری توضیح می‌دهد.

اگر خدمات مربوط به‌سرویس‌های دوره‌ای یا گارانتی خودرو در مراکز متفرقه انجام شود یا خودرویی میزان کارکرد مورد نظر شرکت را برای دریافت سرویس‌های دوره‌ای رد کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ درمجموع چه کارهایی سبب خروج خودرو از گارانتی می‌شود؟

دستورالعمل گارانتی شرکت مدیران‌ خودرو به‌این صورت است که اگر شما یک سرویس دوره‌ای را انجام ندهید، موتور و گیربکس از گارانتی خارج می‌شود. اگر خدمات متفرقه روی خودرو انجام شده باشد، از جمله دستکاری در سیستم برقی یا هر چیزی که متصل به‌سیستم برق خودرو باشد، این خودروها کلا از گارانتی خارج می‌شوند؛ چراکه درحال حاضر بیشتر خودروهای ما گیربکس‌های برقی دارند. درنهایت اگر سرویس دوره‌ای خارج از نمایندگی انجام شود و فیلترروغن آسیب ببیند و روغن خودرو برود، تمام هزینه‌هایی را که ایجاد می‌شود با خود مشتری است. این توضیح را هم بدهم که خودرو ۸ پرومکس تا ۵ سال یا ۱۰ نوبت، سرویس رایگان دوره‌ای دارد و ۷ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر هم گارانتی این خودرو است. خودروهای دیگر مدیران‌خودرو ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی دارند و سرویس رایگان تا دو سال یا ۶ نوبت دریافت می‌کنند.

مراجعه به تعمیرگاه‌های متفرقه با هدف پرداخت هزینه‌های کمتر، ممکن است برای مالکان خودروهای شرکت مدیران خودرو چه دردسرهایی را ایجاد کند؟

بسیاری از مراجعه‌کنندگان هستند که همین سوال را از ما می‌پرسند. برخی از آن‌ها با توضیحاتی که ما ارائه می‌کنیم قانع می‌شوند و برخی نیز قانع نمی‌شوند و به‌تعمیرگاه‌های متفرقه مراجعه می‌کنند و بعد از مدتی دوباره مجبور می‌شوند برای برطرف کردن مشکلات خودروی‌شان به‌سراغ ما بیایند! یک نمونه بارز آن گیربکس خودرو است. ما گیربکس‌هایی را که وارانتی دارند، تعمیر نمی‌کنیم؛ اما درصورت قبول تعمیر این مدل گیربکس‌ها، شرکت یک گیربکس اورهال‌شده را با قیمت به‌عنوان مثال ۱۲۰ میلیون‌تومان در اختیار ‌ما می‌گذارد. اما اگر شما بخواهید این قطعه را به‌شکل اصولی در تعمیرگاهی خارج از نمایندگی تعمیر کنید، متحمل هزینه ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون‌تومانی می‌شوید.

این اختلاف قیمت بین نمایندگی و تعمیرگاه متفرقه نیز به‌خاطر مالیاتی است که نمایندگی باید پرداخت کند و روی فاکتورهایش محاسبه می‌شود. با این حال گاه در تعمیرگاه متفرقه به‌مشتری گفته می‌شود چنین موردی با ۲۰ تا ۳۰ میلیون‌تومان انجام می‌شود! حالا چه اتفاقی می‌افتد؟ برخی تعمیرگاه‌های متفرقه اویل‌پمپ خودرو را تعویض می‌کنند و خودرو را به‌مشتری تحویل می‌دهند. مساله هم این‌جاست که گیربکس سی‌وی‌تی دارای یک تسمه است و این تسمه سایش ایجاد می‌کند و براده‌های تولیدشده به‌داخل اویل‌پمپ می‌روند.

آن تعمیرکار متفرقه‌ای که تخصص ندارد یا اصلا نمی‌خواهد کار را درست انجام بدهد، با همان تعویض اویل‌پمپ کار را جمع می‌کند و خودرو را تحویل مشتری می‌دهد. البته بعد از آن مسئولیتی را در قبال خودرو مشتری برعهده نمی‌گیرد. اما دراین‌جا بعد از باز شدن گیربکس، وضعیت تسمه و فولی نیز بررسی می‌شود و درصورت خرابی آن‌ها می‌توان پی برد که براده داخل اویل‌پمپ و شیربرقی‌ها رفته و تمام این‌ها آسیب‌پذیر هستند؛ بنابراین تمام قطعات تعمیر می‌شود. این‌جاست که تعمیر خودرو در نمایندگی اهمیت پیدا می‌کند. درعین حال اویل‌پمپ تعمیر یا تعویض‌شده توسط ما ۶ ماه (۱۰ هزار کیلومتر) گارانتی دارد. این درحالی است که در تعمیرگاه‌های متفرقه گارانتی قطعه وجود ندارد.

از طرفی ما خدماتمان را برای ۲ ماه یا ۳ هزار کیلومتر گارانتی می‌کنیم و اگر خودرو مجددا با ایرادی مواجه شود، درمدت‌زمان مذکور برطرف می‌شود. این نکته را نیز فراموش نکنید که قطعات مورد استفاده ما شرکتی هستند؛ اما در تعمیرگاه‌های متفرقه معمولا از قطعات متفرقه استفاده می‌شود که اختلاف قیمت فاحشی نیز با قطعات اصل دارند. درواقع هزینه تعمیر خودرویی در بیرون از نمایندگی با قطعات اصلی، چند برابر قیمت نمایندگی می‌شود. درنهایت بیشتر قطعات ما بیرون از نمایندگی موجود نیست و اگر هم باشد، قیمت آن ۳ تا ۴ برابر قیمت اصلی آن در نمایندگی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =