بسترن B۵۰

کابین بسترن B۵۰ فضای بزرگی دارد و این خودرو درواقع از نظر وسعت کابین با خودرویی چون نیسان ماکسیما قابل قیاس است. به‌همین دلیل هم فضای کافی برای چهار یا پنج سرنشین وجود دارد و صندلی‌ها که با چرم مصنوعی با کیفیت روکش شده‌اند هم از ساختار حساب‌شده‌ای برخوردارند. یکی از ویژگی‌های خوب کابین بسترن B۵۰ این‌که برخلاف سایر خودروهای چینی، هماهنگی زیادی بین اجزای داخلی از نظر کیفیت و طراحی وجود دارد

به گزارش «اخبار خودرو»، بسترن B۵۰ در سال ۲۰۱۳ با فروش ۶۲ هزار و ۳۴۲دستگاه به‌محبوب‌ترین خودرو خانواده بسترن تبدیل شد. سال ۲۰۱۴ با اعمال تغییرات و بازبینی، فروش این خودرو به ۷۲ هزار و ۲۵۹ دستگاه رسید. درواقع بسترن موفقیت خود را مدیون عرضه فیس‌لیفت‌شده B۵۰ به‌بازار است و نمونه فیس‌لیفت در بازار ایران هم به‌نسبت تیراژ عرضه‌شده، فروش خوبی داشت. اما درحال حاضر بسترن B۵۰ هنوز هم ارزش خرید دارد؟ 

هم‌زمان با دور قبلی تحریم‌ها بود که گروه خودروسازی بهمن در پی خروج مزدا از بازار ایران، تصمیم گرفت به‌خودروسازان چینی روی خوش نشان دهد و از میان تمام این خودروسازان نیز بسترن به‌سبب سابقه همکاری با مزدا برای حضور در بازار ایران انتخاب شد. اما نخستین میوه این همکاری، چیزی نبود جز بسترن B۵۰ که به‌شکل هم‌زمان از پلت‌فرم خودروهای مزدا و موتور ساخت فولکس‌واگن نیرو می‌گرفت و چندان محصول هماهنگی از آب در نیامده بود.

این مساله در کنار عرضه بسیار کم‌شمار این خودرو در بازار و ناشناخته بودن آن، سبب شد بسترن B۵۰ به‌محصولی کم‌فروش در بازار ایران تبدیل شود. البته بهمن‌خودرو به‌سرعت نسخه فیس‌لیفت این خودرو را با طراحی اصلاح‌شده بخصوص درنمای جلو و با استفاده از موتور ۱.۸ لیتری مزدا روانه بازار کرد که به‌سبب تبلیغات گسترده و هماهنگی بهتر، توانست سهم مناسبی را از بازار تصاحب کند. اما درعوض نسخه‌های سری اول با موتور ۱.۶ لیتری این روزها در زمره خودروهای کم‌لوازم و بدفروش بازار دسته‌بندی می‌شوند.

بسترن B۵۰ هنوز ارزش خرید دارد؟

مدل B۵۰ براساس مزدا۶ قدیم و در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. اما قسمت‌های فنی آن از فولکس‌واگن جتا گرفته شده است. حتی درچین این خودرو با نام فولکس‌واگن بسترن هم شناخته می‌شود.

کمپانی FAW (FIRST AUTOMOTIVE WORK CAR) یکی از قطب‌های اصلی صنعت‌خودرو چین محسوب می‌شود و با تولید بیش از سه‌میلیون دستگاه خودرو در طول سال، همکاری گسترده‌ای را با خودروسازان جهانی نظیر فولکس‌واگن، مزدا و جنرال‌موتورز دارد. این اَبَرکمپانی چینی در سال گذشته محصولات خود، اعم از خودروهای سواری و تجاری را به‌بیش از ۷۰ کشور جهان صادر کرده است.

طراحی ظاهری

در نمای روبه‌رو، جلوپنجره چندضلعی نسبتا ساده و عریض احساسی از قدرت را به‌بیننده منتقل می‌کند و درنقطه مقابل طراحی پیچیده چراغ‌های بزرگ، بر مدرن بودن خودرو صحه می‌گذارد. جالب آن‌که فیس‌لیفت B۵۰ بخصوص در بخش چراغ‌ها بسیار زیرکانه انجام پذیرفته و سبب آمیخته شدن خط و خطوط جذاب و پیچیده با ‌چهره ساده مدل اولیه شده است. طراحی سپر جلو در ترکیب با نورافکن‌های بزرگ ذوزنقه‌ای‌شکل ساختاری کلاسیک را به‌وجود می‌آورد که باز هم نسبت به‌نسل تازه خودروهای آسیایی متفاوت بوده و احساسی قدرتمند و چهارشانه را به‌بیننده منتقل می‌کند.

 طراحی فضای داخلی

طراحی زیبا و چشمگیر فضای داخلی این روزها کار چندان سختی نیست و بسیاری خودروسازان به‌تکنولوژی و هنر لازم در این زمینه دست یافته‌اند. اما آنچه بسترن را به‌تافته‌ جدابافته‌ای نسبت به‌سایرین تبدیل می‌کند، کیفیت متریال داخلی و توجه به‌جزئیات است که کاملا با سایر خودروهای چینی متفاوت است. 

بسترن B۵۰ هنوز ارزش خرید دارد؟

درنخستین نگاه به‌کابین و قبل از نشستن روی صندلی راننده، آرایش اسپرت و چشمگیر مجموعه پشت آمپر جلب‌توجه می‌کند و نکته جالب اینجاست که دورموتور و سرعت‌سنج نسبت به‌یکدیگر زاویه‌ای مایل دارند که احساسی شبیه به‌ساعت‌های لوکس و قدیمی را به‌بیننده القا می‌کنند و بسیار متفاوت با پشت آمپر مسطح یا LCD بی‌روح بسیاری خودروهای رقیب به‌نظر می‌رسند.

طراحی داشبورد همان‌طور که در تصاویر مشخص است، مناسب و زیبا از کار در آمده؛ اما مساله مهم‌تر کیفیت است که یک سرو گردن بالاتر از بسیاری خودروهای هم‌کلاس از نظر قیمت و سگمنت به‌نظر می‌رسد.

درواقع داشبورد حالتی پلاستیکی ندارد و به‌قول معروف از فوم نرم و با کیفیت ساخته شده است. کابین بسترن B۵۰ فضای بزرگی دارد و این خودرو درواقع از نظر وسعت کابین با خودرویی چون نیسان ماکسیما قابل قیاس است.

به‌همین دلیل هم فضای کافی برای چهار یا پنج سرنشین وجود دارد و صندلی‌ها که با چرم مصنوعی با کیفیت روکش شده‌اند هم از ساختار حساب‌شده‌ای برخوردارند. یکی از ویژگی‌های خوب کابین بسترن B۵۰ این‌که برخلاف سایر خودروهای چینی، هماهنگی زیادی بین اجزای داخلی از نظر کیفیت و طراحی وجود دارد.

مشخصات فنی

بسترن B۵۰ روی پلت‌فرم نسل قبلی مزدا ۶ ساخته شده است و از پیشرانه دوباره طراحی‌شده براساس یکی از پیشرانه‌های مزدا و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک ساخت AISIN ژاپن بهره می‌گیرد. البته نکات مثبت ویژگی‌های فنی به‌همین چند مورد محدود نمی‌شود؛ بلکه در زمینه سیستم تعلیق نیز B۵۰ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

بسترن B۵۰ هنوز ارزش خرید دارد؟

پیشرانه بسترن B۵۰ به‌جای تسمه‌تایم از زنجیر تایم بهره می‌برد و در راستای کاهش سروصدا و لرزش به‌سیستمی تحت‌عنوان NVH ‌کاهنده صدا و لرزش‌ مجهز شده که توسط پورشه توسعه یافته است.

این پیشرانه همچنین از نظر بازدهی و نسبت قدرت به‌حجم نیز در سطح خوبی ظاهر می‌شود و با حجم ۱.۸ لیتر ۱۴۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند که ارقام قابل تاملی محسوب می‌شوند. گیربکس شش‌سرعته نیز از نسل دوم گیربکس‌های اتوماتیک و تیپترونیک کمپانی AISIN انتخاب شده است که تامین‌کننده اصلی گیربکس‌های تویوتا محسوب می‌شود.

بسترن B۵۰ هنوز ارزش خرید دارد؟

قیمت و شرایط بازار

درحال حاضر به‌دلیل عدم‌وجود مدل صفرکیلومتر بسترن B۵۰ برای خرید این خودرو تنها باید به‌سراغ مدل‌های کارکرده این خودرو رفت. مدل‌های قدیمی‌تر این خودرو که متعلق به‌سال ۹۲ هستند از قیمت تقریبی ۲۵۰ میلیون‌تومان آغاز می‌شوند و آخرین مدل‌های این خودرو متعلق به‌سال ۹۸ است که تا بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون‌تومان بسته به‌میزان کارکرد و سالم بودن خودرو روی آن قیمت‌گذاری می‌کنند. 

در این میان می‌توان نمونه کم‌کارکرد و سالم این خودرو را در بازه ۳۰۰ تا ۳۸۰ میلیون‌تومان خریداری کرد. هرچند که باید گفت بازار دست‌دوم بسترن B۵۰ ضعیف است و به‌جرأت می‌توان گفت که محبوب‌ترین خودرو سال ۲۰۱۳ جزو بدفروش‌ترین سدان‌های زیر ۴۰۰ میلیون‌تومان در بازار آزاد است.
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =