سایپا

در جلسه امضای این تفاهم‌نامه مشترک، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک ملت و مدیران ارشد دو مجموعه، درباره راه‌های افزایش همکاری و تعامل بیشتر دو مجموعه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»،با هدف تامین نقدینگی لازم برای تکمیل هرچه سریع‌تر خودروهای ناقص گروه سایپا و پاسخ به معوقات زنجیره تامین سایپا، ‌تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین شرکت‌های سایپا، سازه‌گستر سایپا و بانک ملت امضا شد. در جلسه امضای این تفاهم‌نامه مشترک، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک ملت و مدیران ارشد دو مجموعه، درباره راه‌های افزایش همکاری و تعامل بیشتر دو مجموعه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. در این تفاهم‌نامه، همکاری طرفین در حوزه‌های بانکی، تامین سرمایه، صرافی و موارد بیمه‌ای مطرح شد و در گام نخست، به منظور بهره‌مندی از منابع مالی بانک ملت در بازپرداخت مطالبات زنجیره تامین گروه خودروسازی سایپا، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای به امضا رسید.

معرفی قطعه‌سازان برای استفاده مستقیم از تسهیلات
براساس این تفاهم‌نامه، سازه‌گستر سایپا موظف شد تا سقف یک‌هزار و 500میلیارد تومان و براساس مطالبات 120روزه شرکت‌های زنجیره تامین و قطعه‌سازان همکار گروه سایپا، با معرفی شرکت‌های قطعه‌ساز به‌صورت مستقیم، از این تسهیلات استفاده کند. تمامی مبلغ مورد تفاهم به‌صورت مستقیم به حساب شرکت‌های قطعه‌ساز و زنجیره تامین گروه سایپا پرداخت خواهد شد. بر اساس این گزارش، یکی از برنامه‌های اصلی تیم جدید مدیریتی گروه سایپا، تکمیل خودروهای ناقص و کاهش هرچه سریع‌تر خودروهای کف پارکینگ در راستای تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت است. بر این اساس، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به مدیران عامل شرکت سازه‌گستر و مگاموتور تاکید کرده است تامین قطعات کسری و موردنیاز برای تکمیل خودروهای کف باید مدیریت شود.

کاهش تعداد خودروهای کف کارخانه در کوتاه‌مدت
به‌موازات این تفاهم‌نامه که به منظور تامین نقدینگی لازم برای تکمیل خودروهای ناقص منعقد شد، طی یک هفته اخیر شاهد کاهش ۹هزار دستگاهی خودروهای ناقص کف کارخانه بودیم. بدین‌ترتیب و با اجرای به‌موقع عملیات تامین قطعات، تعداد خودروهای ناقص سایپا به حدود ۷۰هزار دستگاه کاهش یافته است. در همین راستا، تمام تلاش گروه سایپا بر تحقق اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تکمیل هرچه سریع‌تر خودروهای ناقص متمرکز شده است و به نظر می‌رسد با تدوین روش‌های جدید و برنامه‌ریزی‌ها، کاهش تعداد خودروهای کف کارخانه در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت تحقق خواهد یافت. مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا در این باره گفته است: «مهم‌ترین موضوع حال حاضر، بحث خودروهای ناقص دو خودروساز بزرگ کشور است که باعث شده بسیاری از اقشار جامعه درباره آن صحبت و اظهارنظر کنند. بنابراین نخستین و مهم‌ترین کار ما در کوتاه‌مدت، تمرکز بر تکمیل و تجاری‌سازی این محصولات است.» وی با بیان این‌که کاهش خودروهای ناقص در پارکینگ های سایپا را به‌صورت شبانه‌روزی دنبال می‌کنیم، افزود: «برای عملی‌شدن این برنامه و همچنین تحقق هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته در بحث افزایش تیراژ تولید، به همراهی و تقویت زنجیره تامین نیاز مبرم داریم. از این رو، ۸۰درصد توان مالی و غیرمالی ما باید به سمت زنجیره تامین سوق داده شود.» تیموری ادامه داد: «بعد از زنجیره تامین، باید به زنجیره عرضه که حوزه فروش و خدمات پس از فروش را شامل می‌شود، توجه ویژه‌ای داشته باشیم. چراکه این بخش از گروه، در ارتباط مستقیم با مردم هستند و نوع عملکرد آن‌ها تاثیر زیاد و تعیین‌کننده بر تصویر ذهنی جامعه و رضایت آن‌ها از سایپا خواهد گذاشت.» وی با اشاره به این موضوع که کمبود قطعات در سطح نمایندگی‌های سایپا یک چالش اساسی است که باید به سرعت برطرف شود، افزود: «برای تقویت شبکه خدمات پس از فروش، زنجیره تامین سایپا نیز نقش کلیدی خواهد داشت و می‌توان با تامین به‌موقع، به‌اندازه و باکیفیت قطعات، زمینه‌های افزایش رضایت مشتریان را فراهم کرد.»

جدیت سایپا در حل مشکل مطالبات معوق
انعقاد تفاهمنامه سه‌جانبه با یکی از بانک‌های بزرگ سیستم بانکی کشور آن‌هم به فاصله کمی از استقرار تیم مدیریتی جدید، نشان از جدیت و عزم راسخ مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در حل مشکل مطالبات معوق قطعه‌سازان دارد. بدین ترتیب، این امیدواری در مجموعه قطعه‌سازی کشور ایجاد شده است که چوب کمبود نقدینگی از لای چرخ تولید بیرون کشیده شود. در ماه‌های گذشته نبود نقدینگی در کنار معضل جهانی کمبود تراشه‌ها موجب شد تا برخی خودروهای سایپا به دلایلی مانند کمبود ACU (کنترلر ایربگ)، مالتی‌مدیا و... راهی پارکینگ‌ها و انبارها شوند. زیرا تولید این‌گونه قطعات الکترونیک در کشور نیازمند واردات ریزقطعه‌هایی همچون IC و برخی قطعات نیم‌ساخته است که تامین آن‌ها در شرایط نبود نقدینگی ممکن نیست. به‌ویژه آن‌که بسیاری از قطعه‌سازان در ماه‌های گذشته سرمایه در گردش خود را نیز برای همراهی و همدلی با خودروسازان از دست داده‌اند و تامین نقدینگی برای تسویه مطالبات معوق آن‌ها فوریت پیدا کرده و دارای ضرب‌الاجل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =