فرهاد امین دهقان

سال گذشته قراردادی را با ایران‌خودرو منعقد کردیم که فکر می‌کنم کار نوینی بود زیرا باعث شد روانکار جدیدی را باتوجه به سفارش موتوری که در خودرو استفاده می‌شود، تولید کنیم که البته هر دو طرف بازخورد خیلی خوبی هم دریافت کردیم

ششمین دوره نمایشگاه «ایران‌اکسپو» از ابتدای هفته جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فعالیت خود را آغاز کرد. این نمایشگاه بهترین فرصت برای ارائه نتایج فعالیت‌های فرامرزی موفق‌ترین پالایشگاه‌دار کشور در زمینه صادرات است. «نفت سپاهان» باوجود اینکه در سال جاری روند انجام اوورهال یا بازآمد تاسیسات خود را به پایان خواهد رساند اما به صورت صددرصدی از ظرفیت خود استفاده کرد و باتوجه به توانایی‌های خود توانست حتی تامین اختصاصی یکی از شاسی‌بلندهای آتی ایران‌خودرو را نیز برعهده بگیرد. اما مهم‌ترین هدف‌گذاری این شرکت کشف و پرورش اهداف صادراتی است که باتوجه به آمارها می‌توان گفت به این اهداف به بهترین‌شکل عمل شده است و حتی می‌توان ادعا کرد حضور «نفت سپاهان» در بازارهای جدیدی همچون آفریقا و آمریکای‌جنوبی موفق بوده است.

تیراژ یک‌هزار تُنی «نفت سپاهان» در ۱۴۰۲

فرهاد امین‌دهقان که از نیمه‌دوم سال گذشته در جایگاه مدیرعامل قرار گرفت، از نتایج موفق طی شش‌ماهه گذشته خبر داد و گفت: نفت سپاهان یکی از شرکت‌هایی است که مدت‌هاست در حال ارزآوری بوده و همچنین در محصولاتش در بازار داخلی نیز فعالیت می‌کند.

خوشحالم که بگویم سال گذشته هزار تن محصول تولید کرده‌ایم، یعنی عملا با ۱۰۰درصد ظرفیت سال گذشته فعالیت می‌کردیم که این مهم با تلاش همکاران در واحدهای مختلف شرکت ایجاد شد. از این میزان تناژ؛ حدود ۵۰۰هزار تن محصول صادر کردیم، همچنین حدود ۴۰۰میلیون دلار هم ارزآوری در کشور داشتیم. شرکت نفت سپاهان صددرصد تعهد ارزی داده بود و تمام ارز به سامانه کشور وارد شده است.

این موفقیت با تلاش، همت و پشتکار همکارانم در بخش‌های مختلف تولید واحدهای اصفهان، بندرعباس، بوشهر، تبریز و تهران ایجاد شده و همچنین با همراهی و کمک اعضای هیات‌مدیره و شرکت‌های بالادستی شرکت نفت سپاهان کسب شده است.

پروژه‌های اصلی و فرعی «اسپیدی»

امین‌دهقان در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های توسعه این مجموعه گفت: در شرکت نفت‌سپاهان سه پروژه اصلی داریم و درکنار آن پروژه‌های فرعی پیگیری می‌کنیم، پروژه اول ما که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید پروژه «فول‌ریفاینری Wax» (F.R.W) است که کیفیت محصول را افزایش خواهد داد و در رتبه دوم روند اوروهال است که بیشتر از ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در مرحله بعد، پروژه‌ روغن‌سبز (TDAE) است که دوسال آینده به بهره‌بردای می‌رسد که نتیجه آن محصول GREEN RPO خواهد بود و بدین‌ترتیب کشور را از واردات بی‌نیاز خواهد کرد. هم‌اکنون حدود ۳۰شهر کشور در مناطق جغرافیای مختلف نمایندگی مستقیم و نمایندگی توزیع داریم که در این شهرها محصولات به صورت مویرگی و در تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌ها توزیع می‌شود. این موضوع موجب شده است ثبات نسبی خوبی در بازار روغن داخلی ایجاد کنیم.

تلاش برای افزایش تعداد بازارهای صادراتی

مدیرعامل اسپیدی درباره فعالیت‌های صادراتی بیان کرد: «حدود ۱۱ کشور را در لیست صادرات خود داریم اما تلاش می‌کنیم در بخش صادرات به آفریقا بیشتر از ظرفیت‌های این نمایشگاه استفاده کنیم و فعالیت بیشتری داشته باشیم. البته با آنها چند جلسه مشترک داشتیم ولی برای انجام صادرات واقعی باتوجه به پراکندگی خودروها در هر کشور نوع، خودروهای متفاوت در کشورهای مختلف، صنایع گوناگون که اگر بخواهیم روغن‌های صنعتی را صادر کنیم؛ نیاز داریم اطلاعات جزئی‌تری داشته باشیم. با توجه به این موضوعات در تلاش هستیم تا ازفرصت نمایشگاه استفاده و اطلاعات را کامل‌تر کرده و پیش‌زمینه امضای قراردادها و ارسال محصولات را فراهم کنیم.

هماهنگی با بازار بین‌المللی

مدیرعامل نفت سپاهان در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌خودرو» درباره فناوری موجود در خودروهای قاره آفریقا، صادرات به این کشورها ازیک‌سو و برنامه‌های این مجموعه برای هماهنگ شدن با بزرگان این صنعت در دنیا ازسوی‌دیگر گفت: به هر حال مصرف روغن‌پایه گروه‌یک به مرور در حال کاهش است و در مقابل گروه‌های دو و سه افزایش عرضه داشته‌اند و قیمت آنها کاهشی است. فکر می‌کنم از نظر توان داخلی و کیفیت ما، محصولات پایه را با کیفیت خوبی ارائه می‌کنیم.

البته در بحث افزودنی‌ها اندکی ضعف داریم که باید با گروه‌های دانش‌بنیان تعامل داشته باشیم تا این ضعف را برطرف کنند. همچنین باید به بازار واقعی نگاه کنیم زیرا تعداد خودروهای با تکنولوژی بالا در سطح جهان چندان بالا نیست اما باید کل خودروهای جهان را در نظر بگیریم نه فقط یک بازار خاص یا مناطق ویژه را، البته مناطقی که ما برای صادرات به آنها دسترسی بیشتری داریم شاید در مرحله اول باید مدنظر قرار دهیم و بعد به دنبال مناطق دیگر برویم.

فکر می‌کنم می‌توانیم روغن نهایی را با کیفیت و لایسنس‌های معتبر عرضه کنیم. تیم‌های مختلف در این صنعت به‌خصوص نسل جوان در حال تلاش و تحقیق هستند. باتوجه به بازار هدف این نمایشگاه که بر آفریقا متمرکز است، طی ماه‌های آینده چند محصول جدید را معرفی خواهیم کرد. درواقع الان تمرکزمان را بر بازار آفریقا که البته دسترسی راحت‌تری از لحاظ خودرو دارد، گذاشته‌ایم.

تامین اختصاصی شاسی‌بلند جدید ایران‌خودرو

در ادامه برای توضیح درباره تامین نیازهای آتی بازار کشور امین‌دهقان گفت: «در بخش دیگر باید به موضوع ایجاد بازار جدیدی اشاره کنم که در داخل در دسترس است. عملا روغن‌هایی که در خودروهای جدیدی که در حال تولید هستند، به صورت سفارشی تولید می‌شود. روانکار این خودروها با استاندارد نرمالی که همه‌ می‌شناسیم فاصله اندکی دارد. به‌همین‌دلیل سال گذشته قراردادی را با ایران‌خودرو منعقد کردیم که فکر می‌کنم کار نوینی بود زیرا باعث شد روانکار جدیدی را باتوجه به سفارش موتوری که در خودرو استفاده می‌شود، تولید کنیم که البته هر دو طرف بازخورد خیلی خوبی هم دریافت کردیم. درباره خودروهای برقی هم باید گفت کار چندانی درباره این خودروها انجام نشده به همین دلیل اطلاعات کاملی نداریم ولی همکاران ما در حال تحقیق روی آنها هستند، امیدواریم بتوانیم با وارد شدن خودروهای برقی به کشور ما هم همگام با آنها پیش برویم.

«گریسِ ‌کلسیم» و سایر محصولات جدید «اسپیدی»

باتوجه به تنوع، اسپیدی نیز سراغ تولید گریس در کشور رفت و برای اولین‌بار در سال گذشته این محصول با ترکیب کلسیمی آزمایش شد.

مدیرعامل این شرکت در این باره گفت: «پارسال برای اولین‌بار در سپاهان گریس کلسیم را تولید کردیم. البته سعی می‌کنیم با دانش و فناوری‌ها امسال آن را به بهره‌برداری برسانیم.

در مورد خودروهای سنگین هم باید بگویم محصول جدیدی داریم که امسال وارد بازار خواهد شد و فکر می‌کنم استقبال خوبی از این محصول را شاهد باشیم. عرضه ۹محصول را برای امسال در برنامه داریم که ۳ مورد آنها مربوط به خودروهای دیزلی است. روغن سبز نیز آلایندگی پایینی خواهد داشت و توانایی هماهنگی با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ و ۶ را دارد.

استفاده حداکثری از بازارهای سابق و جدید

سپاهان به غیر از بازارهای جدید و تازه‌کشف‌شده، در گذشته نیز تجربیات موفقی در بخش صادرات داشته است. البته براساس سیاست‌های جدید این مجموعه قرار نیست آنها کنار گذاشته شود.

در این خصوص امین‌دهقان بیان کرد: «بازارهای سنتی هم در هند و چین و هم در بخشی از اروپا داشتیم، اما برآورد ما این بود که بازار آفریقا ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه دارد بنابراین عرضه بیشتر محصول به همین دلیل بوده است. همچنین سال گذشته برای اولین‌بار برخی محصولات به آمریکایی‌جنوبی ارسال و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، به‌طوری‌که حجم ارسالی در کمتر از ۱۰روز در بازار خریداری شد. در بازار امارات مگلوب را عرضه کردیم که نسبتا موفق بود. تلاش می‌کنیم امسال بیشتر روی این برند فعالیت کنیم. در پایان درباره برند «آتااویل» هم باید بگویم در کشورهای آذری‌زبان با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =