اطلس آپشنال

ازجمله امکانات این خودرو می‌توان به درِ صندوق عقب برقی، دوربین ثبت وقایع، سیستم ضد سرقت آنلاین ماهواره‌ای (ردیاب) و گرم‌کن صندلی‌ها اشاره کرد

خودرو اطلس آپشنال که در یکی از غرفه‌های سالن گروه خودروسازی سایپا در نوزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران به نمایش گذاشته شد، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. اطلس یکی از جدیدترین محصولات گروه سایپاست که به‌تازگی شاهد حضور آن در جاده های کشور هستیم.

همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود؛ سایپا، اطلس را به لحاظ مشخصات فنی و امکانات در تیپ‌های مختلفی شامل اطلس S، اطلس L، اطلس G و اطلس E عرضه می‌کند. اما در نمایشگاه قطعات امسال شرکت سایپا از اطلس آپشنال رونمایی کرد که به‌نوعی می توان آن را نسخه تکامل‌یافته اطلس G یا E دانست.

مشخصات فنی مشابه با نسخه پایه اطلس

قوای محرکه اطلس از یک پیشرانه ۱.۵لیتری تنفس طبیعی تامین می‌شود که این پیشرانه می‌تواند تا ۹۰اسب‌بخار قدرت و ۱۳۷نیوتون‌متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه‌دنده دستی پنج‌سرعته دستی یا اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل کند.

این پیشرانه در حقیقت، M15GSI نام دارد که نسل سوم پیشرانه M15 گروه سایپا است. تغییرات اعمال‌شده روی این پیشرانه ضمن بهبود رفتار موتور در حوزه‌های خنک‌کاری، روغن‌کاری و رفع مشکلات کیفی جاری موتور M15، موجب افزایش راندمان توان و گشتاور و کاهش مصرف سوخت شده است.

موتور M15GSI که برای خودروهای اطلس و سهند و همچنین خودروهای ساینا GX و کوییک GX تولید می‌شود، نسبت به نسل قبلی خود تغییراتی در سرسیلندر و هدرز داشته و مجهز به تکنولوژی VVT-i (زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها از نوع Intec) شده که باعث می‌شود گشتاور بیشتری در دورهای پایین‌تر در دسترس باشد.

بر این اساس، افزایش 8درصدی توان در عین کاهش 5درصدی مصرف سوخت و افزایش 9درصدی گشتاور این موتور در دورهای پایین‌تر نسبت به موتور پایه، موجب شتاب‌گیری مناسب‌تر آن نسبت به موتور M15 شده است. میزان مصرف سوخت نسخه دستی این خودرو حدود ۷لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو۵ و باک ۴۱لیتری است.

امکانات بیشتر در اطلس آپشنال

امکاناتی نظیر صفحه نمایش ۷اینچی سیستم مالتی‌مدیا، دوربین دنده عقب، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، آینه تاشو برقی، آنتن سقفی، تریم دو رنگ، سانروف، سامانه کنترل کشش، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، چراغ بدرقه، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، نشانگر تعویض دنده، سنسور TPMS، فرمان دی‌کات، سنسور پارک عقب و... ازجمله امکاناتی است که در نسخه‌های فول‌آپشن اطلس دیده می‌شود.

اما نسخه‌ای که در نمایشگاه قطعات تهران به نمایش در آمده، از برخی امکانات و آپشن‌های بیشتری نسبت به دیگر نسخه‌های اطلس برخوردار بود که اضافه‌شدن این آپشن‌ها می‌تواند ارزش خرید این خودرو را بالاتر ببرد؛ در بخش طراحی بیرونی و تریم بدنه این خودرو، شیشه جانبی دودی، شیشه جلو سولار یا آنتی UV، ست طرح استیل دستگیره درهای جانبی به این خودرو اضافه شده و رنگ جلوپنجره این خودرو نیز تغییر کرده است.

در بخش دیزاین و طراحی داخل کابین هم می‌توان گفت شاهد تغییراتی مانند چرم‌کوبی فرمان و داشبورد، تودوزی صندلی‌های چرمی، اضافه‌شدن کفی زیرپایی سه‌بعدی، جیر شدن سقف و ستون‌ها، چرم‌کوبی رودری‌ها و اضافه‌شدن محفظه کنسول میانی هستیم.

علاوه بر این موارد، برخی تجهیزات و سیستم‌های جانبی نیز بر روی این خودرو نصب شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به درِ صندوق عقب برقی، دوربین ثبت وقایع، سیستم ضد سرقت آنلاین ماهواره‌ای (ردیاب) و گرم‌کن صندلی‌ها اشاره کرد.

طراحی اطلس در یک نگاه

جلوپنجره اطلس به‌صورت شش‌ضلعی و با خطوط عمودی کرومی و چراغ‌های جلو آن با ظاهری کشیده و نسبتا باریک طراحی شده است. در دو طرف سپر جلو، چراغ‌های مه‌شکن دایره‌ای‌شکل داخل یک قاب کرومی جانمایی شده و میان آن‌ها نیز یک ورودی دیگر قرار گرفته است.

چراغ‌های عقب اطلس کشیده و Cمانند بوده و به‌صورت دو تکه طراحی شده که نمای خوبی به این بخش خودرو بخشیده است. قاب پلاک اطلس هم روی سپر آن تعبیه شده است.

در داخل این خودرو شاهد تریم دورنگ هستیم. داشبورد اطلس میزبان یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ بوده که به‌صورت بیرون‌زده طراحی شده است. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع هم به صورت دایره‌ای‌شکل طراحی شده و در انتهای داشبورد هم بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و برخی کلیدهای کنترلی خودرو جا خوش کرده‌اند.

صفحه‌کیلومتر اطلس مشابه پشت‌آمپر خودرو X22 در نسخه اولیه آن است. غربیلک فرمان هم به‌صورت D کات طراحی شده است. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین اطلس نیز نسبت به محصولات قبلی خانواده X200 کیفیت بالاتری دارد.

ارائه گزینه‌های متنوع‌تر به مشتریان و افزایش جذابیت محصولات

درمجموع می‌توان گفت؛ اطلس آپشنال که در سالن گروه سایپا به نمایش درآمد، نمونه‌ای از جدیدترین هاچ‌بک سایپا است که با افزودن حدود 13 آپشن و امکانات جدید و سفارشی، ارزش و جذابیت بیشتری برای خریداران پیدا کرده است.

هرچند که اطلس به خودی خود و به‌رغم تازه‌وارد بودنش به بازار، مورد توجه جوانان، بانوان و خانواده‌های کم‌جمعیت قرار گرفته است. اما از آن‌جا که حضور سایپا در این نمایشگاه فرصتی برای این گروه خودروسازی بود تا توانمندی‌های خود را در زمینه قطعه‌سازی به نمایش بگذارد و درعین‌حال پروژه‌های جدیدش را هم معرفی کند، رونمایی از نسخه آپشنال اطلس نشان‌دهنده تلاش سایپا برای ارائه گزینه‌های متنوع‌تر به مشتریان و افزایش جذابیت محصولات این خودروساز بزرگ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =