ایگل برقی

مدیرعامل کرمان‌موتور: تولید ۸ دستگاه از خودرو برقی بومی به‌صورت آزمایشی در شهریورماه آغاز می‌شود و پس از پاس کردن تست‌ها و آزمایش‌های لازم، تولید انبوه آن از دی‌ماه شروع خواهد شد

مدیرعامل کرمان‌موتور با اشاره به این‌که تولید انبوه خودرو برقی تمام‌ایرانی این شرکت از دی‌ماه سال جاری آغاز می‌شود، از برنامه‌ریزی برای تولید ۱۲۵ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری و دستاورد جدید مرکز تحقیق‌وتوسعه این شرکت خبر داد.

سامان فیروزی در گفت‌وگویی درباره آخرین دستاوردها و اقدامات کرمان موتور در زمینه خودروهای برقی توضیح داد: «شرکت کرمان موتور در حوزه خودرو برقی، دو مسیر را پیش می‌برد؛ مسیر اول، تولید خودرو برقی تمام‌ایرانی است که تولید این خودرو برقی بومی را از سال ۱۴۰۰ و با همکاری شرکت مپنا شروع کردیم. درواقع پیش از سرعت و شتاب گرفتن موج استفاده از خودروهای برقی، با توجه به‌نیاز کشور و رصد جریان روز صنعت‌خودرو جهان، کرمان‌موتور حرکت به سمت این خودروها را آغاز کرد.»

وی افزود: «درحال ‌حاضر نیز براساس برنامه‌ریزی‌ها در شهریورماه، تولید ۸ دستگاه از این خودرو به‌صورت آزمایشی آغاز می‌شود و پس از پاس کردن تست‌ها و آزمایش‌های لازم، با مهیا کردن شرایط، تولید انبوه خودرو برقی بومی از دی‌ماه شروع خواهد شد.»

تحویل خودروهای برقی مونتاژ داخل به تاکسیرانی از خردادماه

فیروزی درخصوص خودرو برقی CKD (وارداتی به‌صورت قطعات منفصله و مونتاژشده در داخل کشور) کرمان‌موتور که به‌ناوگان تاکسیرانی تحویل شده و در حال تردد و خدمت‌رسانی به‌مردم در سطح شهر تهران است نیز گفت: «ما درعین‌ حال، همکاری خود را برای تامین سریع خودرو برقی برای شبکه حمل‌ونقل عمومی و ناوگان تاکسیرانی به‌صورت سی‌کی‌دی با طرف خارجی شروع کردیم و از ۲۱ خردادماه نخستین سری از تاکسی‌های برقی مونتاژشده را تحویل ناوگان تاکسیرانی تهران دادیم.»

وی ادامه داد: «در فاز اول هزار دستگاه تاکسی برقی تحویل داده خواهد شد؛ اما در نظر داریم تا پایان سال در مجموع ۴ هزار دستگاه به‌ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تحویل دهیم.»

آغاز تولید انبوه خودرو برقی تمام‌ ایرانی کرمان‌ موتور از دی‌ ماه

تولید ۷۲ هزار دستگاه خودرو توسط کرمان‌موتور در سال گذشته

مدیرعامل کرمان‌موتور همچنین درخصوص رشد تولید در این شرکت بیان کرد: «سال گذشته کرمان‌موتور موفق به‌تولید ۷۲ هزار دستگاه خودرو شد که شامل حدود ۱۴ هزار دستگاه پیکاپ و حدود ۵۸ هزار دستگاه خودرو سواری بود. بدین‌ترتیب هم در تولید پیکاپ و هم در تولید سواری توانستیم رشد قابل توجهی را تجربه کنیم.»

هدف‌گذاری تولید ۱۲۵ هزار دستگاه خودرو در سال جاری

فیروزی در ادامه اظهار داشت: «برای سال جاری نیز تولید ۱۲۵ هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی شده که برای تحقق و دستیابی به این مهم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و با همکاری وزارت صمت منابع لازم نیز تامین شده است.»

وی اضافه کرد: «نکته مهم این‌که کرمان‌موتور در دو حوزه تولید خودرو سواری را پیش می‌برد؛ حوزه اول، تولید خودرو سواری بومی-ملی است.»

راه‌اندازی واحد تحقیق‌وتوسعه با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۳۰۰ نفر

به‌گفته مدیرعامل کرمان‌موتور، این شرکت با طراحی و احداث واحد R&D (تحقیق‌وتوسعه)، مرکزی ایجاد کرده است که امروز بیش از ۳۰۰ نفر پرسنل در آن مشغول هستند. وی با بیان این‌که در این واحد به‌سمت خودروسازی داخلی پیش می‌رویم، اضافه کرد: «براساس برنامه دی‌ماه ۵۰ دستگاه خودرو صددرصد طراحی‌ و توسعه داده‌شده توسط کرمان‌موتور تحویل خواهد شد.»

تبدیل‌ شدن به ارزشمندترین خودروساز خاورمیانه تا سال ۱۴۰۵

فیروزی همچنین درخصوص برنامه کرمان‌موتور برای تبدیل‌شدن به ارزشمندترین خودروساز خاورمیانه تصریح کرد: «همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده است، کرمان‌موتور در نظر دارد تا سال ۱۴۰۵ به‌ارزشمندترین خودروساز خاورمیانه بدل شود و در این سال‌ها، به‌رغم تمام چالش‌ها، مشکلات و معضلاتی که وجود دارد، این حرکت متوقف نشده است؛ به‌نحوی‌ که تا پایان سال ۱۴۰۲ توانسته‌ایم ۶۰ درصد این هدف را محقق کنیم و تا سال ۱۴۰۵ قطعا به‌این هدف می‌رسیم. براساس تحقیقات کرمان‌موتور، ارزش بازار ارزشمندترین خودروساز خاورمیانه ۲ میلیارد دلار است که کرمان‌موتور آن عدد را رد می‌کند.»

آغاز تولید انبوه خودرو برقی تمام‌ ایرانی کرمان‌ موتور از دی‌ ماه

ایگل برقی؛ افتخاری برای صنعت‌خودرو ایران

کی‌ام‌سی ایگل نخستین محصول احتصاصی کرمان موتور بر پایه پلت‌فرم PS۱ است که علاوه‌بر نسخه بنزینی، نسخه برقی آن نیز با همکاری شرکت مپنا تولید شده است.

ایگل برقی به‌یک موتور الکتریکی ۱۲۰ کیلووات مجهز است و می‌تواند بیش از ۳۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند. البته اگر سرعت را به ۸۰ کیلومتربرساعت کاهش دهید، پیمایش این خودرو به عدد ۳۸۵ کیلومتر هم خواهد رسید.

باتری ۴۱ کیلووات-ساعتی این مدل، در کف اتاق آن قرار گرفته است تا فضای صندوق عقب کاهش پیدا نکند. با شارژر سریع می‌توان ظرف ۴۵ دقیقه بین ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری ایگل برقی را شارژ کرد.

همچنین شارژ کامل باتری با شارژر معمولی نیز ۵.۵ ساعت طول می‌کشد. نسخه برقی ایگل نیز مانند نسخه بنزینی این خودرو دارای سیستم تعلیق مک‌فرسون مستقل در جلو و محور پیچشی در عقب است.

موتور الکتریکی آن نیز روی محور جلو نصب شده است. این موتور که به‌باتری‌های لیتیوم-یون با ظرفیت ۴۱ کیلووات‌ساعت متصل شده، توانایی تولید ۱۶۰ اسب‌بخار به‌همراه ۲۵۸ نیوتون‌متر را دارد و می‌تواند سرعت ایگل EV را در ۸.۷ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو نیز به حدود ۱۶۲ کیلومتربرساعت می‌رسد.

طراحی مدرن و متفاوت

گرچه ایگل بر مبنای پلت‌فرم سدان جک جی ۴ طراحی و ساخته شده و مشخصات فنی، ابعاد و کلیات بدنه آن با این خودرو مشترک است، اما شاهد تغییراتی در بخش‌های مختلف بدنه به‌ویژه در قسمت جلو و عقب هستیم که چهره جدید و متفاوتی به آن بخشیده است. چراغ‌های جلو به‌صورت کشیده طراحی شده‌اند و تا بالای گلگیرها ادامه پیدا می‌کنند.

یک نوار کرومی نیز دو چراغ را به‌هم متصل می‌کند و جلوپنجره با سپر به‌نوعی طراحی یکپارچه دارند. در پایین سپر ورودی هوایی با تریم کرومی بالای آن دیده می‌شود و در لبه کاپوت نیز لوگو KMC خودنمایی می‌کند.

در قسمت جانبی نیز شاهد رینگ‌های جدید و تریمی هستیم که روی رکاب‌ها اضافه شده‌اند. در قسمت عقب نیز چراغ‌ها طراحی جدید و متفاوتی دارند و دقیقا به سبک جلو، با یک نوار کرومی به‌هم متصل می‌شوند.

سپر ایگل طراحی دو رنگ دارد و قطعه‌ای مشکی رنگ در میانه سپر قرار گرفته است. قطعه‌ای نیز روی درِ صندوق‌عقب نقش یک اسپویلر کوچک را بازی می‌کند.

در داخل کابین ایگل برقی نیز شاهد شیفتر چرخشی دنده (اهرم تعویض دنده با عملکرد الکترونیکی)، فرمان برقی با کنترلرهای سیستم صوتی و کروزکنترل، صفحه‌نمایش اندروید در وسط داشبورد، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها و... هستیم.

امکانات و تجهیزات ایگل برقی

از جمله امکانات ایگل برقی می‌توان به‌ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ، حالت رانندگی اکو و اسپرت، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، رینگ ۱۶ اینچ با تایر ۲۰۵/۵۵، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، سنسور فشار باد تایر، ایربگ راننده و شاگرد، پدال هوشمند، کروزکنترل، ترمز پارک برقی، تنظیم ارتفاع فرمان در ۲ جهت، نمایشگر اطلاعات خودرو و وضعیت باتری، رادیو، بلوتوث، شارژ همراه ۶.۶ کیلووات، شارژ قابل حمل ۵.۵ کیلووات و پورت شارژ سریع ۵۰ کیلووات اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =