پژو ۵۰۸PSE

سخت‌گیری‌ها در زمینه استانداردهای آلایندگی سبب شد نیروی الکتریکی به‌مناسب‌ترین جایگزین برای موتورهای احتراق‌داخلی بدل شود. بر این اساس کمپانی‌های مطرح خودروسازی درصدد گسترش استفاده از نیروی الکتریکی برآمده‌اند. البته به‌باور برخی کارشناسان راه توسعه خودروسازی از مسیر پلاگین-هیبریدها می‌گذرد.

از نظر آن‌ها پلاگین-هیبریدها به‌لطف داشتن دو نیروی محرک (یک موتور احتراق‌داخلی و یک موتور الکتریکی) بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای آن دسته از مصرف‌کنندگان به‌شمار می‌روند که به‌دنبال خرید یک خودرو پاک و دوستدار محیط‌زیست هستند. در ادامه بهترین خودروهای پلاگین‌-هیبرید را که از پیمایش نیروی حرکتی الکتریکی مناسبی نیز برخوردارند، معرفی می‌کنیم.

تویوتا پریوس پرایم

تویوتا پریوس همواره در عرصه هیبریدها زبان‌زد بوده است. نخستین خودرو هیبرید موفق جهان که از اواخر دهه ۹۰ میلادی تا به امروز آمار فروش بسیار خوبی داشته، پریوس بوده است. درحقیقت می‌توان گفت نماد هیبریدها در میان خودروسازان ژاپن، تویوتا پریوس است. پلاگین-هیبریدها دسته‌ای از محبوب‌ترین خودروهای هیبرید به‌شمار می‌روند و کمپانی تویوتا نیز نخستین نسل پلاگین-هیبرید پریوس را سال ۲۰۱۲ میلادی به‌بازارهای جهانی عرضه کرد.

می‌توان گفت پریوس، محصول استراتژیک تویوتا در این عرصه است. مارس سال ۲۰۲۳ میلادی پس از رونمایی نسل پنجم از پریوس، نسل سوم پریوس پلاگین-هیبرید (که با پسوند پرایم شناخته می‌شود) با کد XW۶۰ معرفی شد.

کدام پلاگین- هیبرید پیمایش بیشتری دارد؟

پریوس پرایم نسل سوم از زبان جدید طراحی تویوتا بهره گرفته و روی پلت‌فرم TNGA: GA-C شکل گرفته است. استفاده از سطوح منحنی، خطوط نرم و حفظ استایل فست‌بک (ستون C کشیده و سقف خمیده) سبب شده است کاراکتر اسپرت و با پرستیژی برای این سدان فست‌بک محبوب تویوتا فراهم شود.

چراغ‌هایی به‌شکل حرف C، پوزه تیز و رو به‌جلو و متورمی را به‌این خودرو بخشیده و چهره اسپرت و تهاجمی را برای پریوس پرایم به‌ارمغان آورده است. در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های پیوسته با LED باریک هستیم. طراحی چراغ در یک حجم تورفته، نمای خاص و منحصربه‌فردی به‌پریوس پرایم نسل سوم XW۶۰ می‌بخشد. کابین این نسل از پریوس نیز بسیار مدرن و شیک بوده که به‌جذابیت‌های این خودرو می‌افزاید. اما آن‌چه تویوتا پریوس پرایم را از سایر رقبا متمایز می‌کند، پیشرانه آن است.

یک موتور ۴ سیلندر اتمسفریک به‌حجم ۲ لیتر با دو موتور الکتریکی (که ساختار موتور-ژنراتور دارند) قلب تپنده این خودرو پلاگین-هیبرید را تشکیل می‌دهند. موتور بنزینی حداکثر ۱۵۱ اسب‌بخار و موتور الکتریکی حداکثر ۱۶۱ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

در مجموع و به‌صورت ترکیبی ۲۲۰ اسب‌بخار قدرت به‌کمک گیربکس e-CVT به‌چرخ‌های جلو این خودرو منتقل می‌شود. نکته بسیار مهم درباره این خودرو باتری‌های ۱۳.۶ کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی است. به‌کمک این باتری‌ها می‌توان تا ۸۷ کیلومتر (مطابق استاندارد WLTP ) را به‌صورت تمام‌الکتریکی طی کرد. همچنین با یک بار شارژ باتری‌ها و یک بار سوخت‌گیری، این خودرو حداکثر مسافت ۹۶۵ کیلومتری را می‌پیماید.

ب‌ام‌و «۵۵۰e xDrive»

نسل هشتم ب‌‎ام‌و سری ۵ به‌نظر بسیاری از کارشناسان از بالاترین سطح فناوری باواریایی‌ها برخوردار است. این خودرو طراحی بسیار پخته‌تری از برادر بزرگ‌ترش یعنی سری ۷ داشته و همین امر سبب شده است این خودرو جزو محبوب‌ترین محصولات ب‌ام‌و در بازار جهانی باشد. سری ۵ نسل هشتم موسوم به G۶۰ در جولای سال ۲۰۲۳ میلادی به‌جهان معرفی شد.

کدام پلاگین- هیبرید پیمایش بیشتری دارد؟

این خودرو از خطوط شارپی بهره می‌برد و ستون C کشیده و فرمت خمیده سقف (که حالت فست‌بک کوپه به آن می‌بخشد)، کاراکتر نافذ و اسپرتی برای این خودرو اسپرت به‌ارمغان می‌آورد. چراغ‌های باریک در جلو با فرمت جلوپنجره منطقی و جذاب جدید ب‌ام‌و، چهره جوان‌پسند، پویا و جسورانه‌ای را به‌سری ۵ G۶۰ داده است. در نمای عقب نیز چراغ‌های باریک L شکل و دیفیوزر، نمای زیبایی از یک سدان بزرگ خانوادگی لوکس را به‌نمایش می‌گذارند. کابین سری ۵ G۶۰ به بالاترین سطح تکنولوژی باواریایی مجهز بوده که بسیار جذاب و زیباست.

کدام پلاگین- هیبرید پیمایش بیشتری دارد؟

سری ۵ G۶۰ در نسخه‌های متعددی به‌بازار آمده که نسخه ۵۵۰e xDrive آن در این مطلب بررسی می‌شود. این خودرو یکی از قوی‌ترین خودروهای پلاگین-هیبرید بازارهای جهانی است. ۵۵۰e xDrive نسخه پرفورمنسی از نسخه پلاگین-هیبرید محسوب می‌شود و یک مدل ضعیف‌تر از M۵۶۰e است. این خودرو از قطعات الحاقی ام مانند لیپ سپر جلو، جلوپنجره مشکی پیانویی، قاب آینه مشکی پیانویی، رکاب اسپرت، اسپویلر روی درِ صندوق‌عقب و دیفیوزر بهره می‌گیرد تا هیجان اسپرت بودنش را دوچندان کند.

زیر چهره جسورانه و جذاب ۵۵۰e xDrive یک موتور ۶ سیلندر ۲۹۹۸ سی‌سی مزین به فناوری تویین-پاور-توربو جا خوش کرده است. این پیشرانه به‌لطف فناوری پرخوران تویین-پاور-توربو و سیستم پاشش سوخت مستقیم منحصربه‌فرد ب‌ام‌و می‌تواند ۳۱۳ اسب‌بخار توان و ۴۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

یک موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم روی محور عقب تعبیه شده تا بتواند ۱۹۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتون‌متر گشتاور به‌قدرت و گشتاور خروجی اضافه کند. به‌صورت ترکیبی حداکثر توان خروجی به ۴۸۹ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور خروجی به ۷۰۰ نیوتون‌متر می‌رسد.

گیربکس ۸ سرعته ام-استپ‌ترونیک به‌کمک سامانهxDrive قدرت و گشتاور را به‌چهار چرخ منتقل می‌کند. جالب است بدانید که یک پک باتری ۲۲.۱ کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی برای تامین نیروی الکتریکی ۵۵۰e xDrive در نظر گرفته شده تا بتواند به‌صورت تمام‌الکتریکی حداکثر ۷۹ تا ۹۱ کیلومتر را بپیماید.

مرسدس‌بنز «E۵۳ AMG Hybrid»

مرسدس‌بنز همواره در زمینه نوآوری و استفاده از تکنولوژی‌های نوین صنعت‌خودرو زبان‌زد بوده است. این کمپانی صاحب‌نام و صاحب سبک، در ماه می سال ۲۰۲۳ میلادی از نسل ششم سدان سایز بزرگ لوکس خانوادگی خود یعنی E کلاس رونمایی کرد.

همزمان با این رونمایی، جدیدترین فناوری هیبرید نیز به‌جهان معرفی شد. در حقیقت E کلاس W۲۱۴ به‌بالاترین سطح فناوری‌های هیبرید و پلاگین-هیبرید مرسدس‌بنز مجهز شده است. به‌جرات می‌توان گفت قوی‌ترین سدان پلاگین-هیبرید بازار جهانی در تملک مرسدس‌بنز قرار دارد. E کلاس W۲۱۴ از قوی‌ترین و های-پرفورمنسی‌ترین مدل‌های پلاگین-هیبرید برخوردار است که با نام E۵۳ AMG Hybrid شناخته می‌شود.

کدام پلاگین- هیبرید پیمایش بیشتری دارد؟

این خودرو از نظر طراحی به‌زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز مزین شده و با خطوط نرم و سطوح سیال در کنار رعایت بهترین تناسبات، کاراکتر سنگینی را از لحاظ بصری به‌نمایش می‌گذارد. چراغ‌های جلو این خودرو با گرافیک جدید همراه است و جلوپنجره‌ آن به‌سبک جدید طراحی مرسدس‌بنز در جلوترین نقطه پوزه قرار دارد. این ویژگی‌ها چهره جسورانه‌ای به‌این سدان می‌بخشند. در نمای عقب نیز چراغ‌های کشیده و باریک (که لوگوی ستاره‌ای مرسدس‌بنز در آن تعبیه شده) نمای شیک و زیبایی به E ۵۳ AMG Hybrid داده است.

نصب قطعات الحاقی فیبرکربنی مانند قاب آینه‌ها، لیپ سپر جلو، دیفیوزر، اسپویلر روی درِ صندوق‌عقب و اگزوزهای دوبل در طرفین سپر، چاشنی اسپرت این خودرو پلاگین-هیبرید را دوچندان می‌کند. کابین این سدان های-پرفورمنسی پلاگین-هیبرید مرسدس‌بنز، بسیار لوکس و مدرن بوده و بالاترین سطح امکانات رفاهی و ایمنی را در اختیار شما قرار می‌دهد. آن‌چه سبب شده است E۵۳ AMG Hybrid به قوی‌ترین نسخه در این مطلب و در میان سایر رقبایش بدل شود، بخش فنی آن است.

کدام پلاگین- هیبرید پیمایش بیشتری دارد؟

یک موتور بنزینی ۶ سیلندر خطی به‌حجم ۲۹۹۹ سی‌سی و مزین به‌فناوری بای-توربو، قلب تپنده بنزینی این سدان های-پرفورمنسی را تشکیل می‌دهد. این موتور موسوم به M۲۵۶ بوده و حداکثر می‌تواند ۴۵۵ اسب‌بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

یک موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم نیز در محور عقب تعبیه شده که می‌تواند ۱۶۳ اسب‌بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این موتورها به‌صورت ترکیبی ۶۱۲ اسب‌بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کنند و نیرو و گشتاور حاصل‌شده به‌کمک یک گیربکس ۹ سرعته جی-ترونیک و با سامانه فورماتیک به‌چهار چرخ منتقل می‌شود. این خودرو به‌لطف باتری‌های ۲۸.۶ کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی می‌تواند حداکثر ۹۹ تا ۱۱۰ کیلومتر را به‌صورت تمام‌الکتریکی طی کند.

پژو «۵۰۸PSE»

پژو ۵۰۸ نسل دوم (موسوم بهR۸۳ ) در ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی در موتورشوی ژنو معرفی شد و توانست نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به‌خود جلب کند. سبک طراحی پژو به‌لطف زبان جدید طراحی این کمپانی، زیبا بوده که با بهره‌گیری از خطوط تیز و سطوح تخت در کنار رعایت تناسبات عالی، بدنه پژو ۵۰۸ را به‌یک گزینه زیبا و اسپرت بدل کرده است. فرمت کوپه این خودرو به‌لطف ستون C کشیده و سقف خمیده و پوزه بلند، بر اسپرت بودن این سدان میان‌سایز لوکس فرانسوی تاکید دارد.

کدام پلاگین- هیبرید پیمایش بیشتری دارد؟

پژو ۵۰۸ نسل دوم در نسخه‌های متعدد بنزینی، دیزلی و هیبرید و پلاگین-هیبرید به‌بازار عرضه شده است. پس از ارائه یک فیس‌لیفت زیبا برای این سدان در سال گذشته میلادی، نسخه قدرتمند پلاگین-هیبرید این سدان نیز با پسوند PSE به‌معنی Peugeot Sport Engineered معرفی شد.

پژو ۵۰۸ PSE در دو نسخه سدان و استیت (استیشن) تولید شده که زیر چهره تهاجمی و فوق اسپرتش یک موتور ۴ سیلندر ۱۵۹۸ سی‌سی مزین به‌سیستم پرخوران توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم وجود دارد.

کدام پلاگین- هیبرید پیمایش بیشتری دارد؟

دو موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم (یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب) نصب شده است. بر این اساس حداکثر قدرت ترکیبی این خودرو به ۳۵۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ترکیبی آن به ۵۲۰ نیوتون‌متر می‌رسد. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک قدرت و گشتاور تولیدی را به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. ناگفته نماند که پک باتری ۱۱.۸ کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی می‌تواند امکان حرکت بین ۴۲ تا ۵۴ کیلومتر بر ساعت را در حالت تمام‌الکتریکی فراهم کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =