روغن گیربکس

ابتدا رنگ مایع نشتی را بررسی کنید. روغن‌گیربکس در حالت عادی قرمزرنگ است اما اگر زمان تعویض آن فرارسیده باشد شاید به رنگ قهوه‌ای درآید.

به گزارش «اخبار خودرو»،دیـدن قــطره‌های روغن در مـحل پارک خودرو نشانه خوبی نیست اما نباید دلیل آن را روغن‌ریزی موتور خودرو دانست زیرا احتمال دارد گیربکس‌ها هم روغن‌ریزی کنند. به‌هرحال مشکلات و خرابی‌هایی که ممکن است برای خودروها ایجاد شوند علاوه‌بر هزینه‌هایی سنگینی که به همراه دارند، دردسرساز هم هستند. پس قبل از صرف پول و وقت خود برای مراجعه به مکانیک، بهتر است ابتدا نگاهی به خودرو بیندازید و ببینید آیا می‌توانید مشکل را تشخیص دهید یا خیر. در ادامه برای تشخیص نشتی روغن گیربکس در خودرو با نشانه‌های آن آشنا می‌شوید.

روش‌ تشخیص نشت روغن گیربکس
ابتدا رنگ مایع نشتی را بررسی کنید. روغن‌گیربکس در حالت عادی قرمزرنگ است اما اگر زمان تعویض آن فرارسیده باشد شاید به رنگ قهوه‌ای درآید. توجه داشته باشید دیگر مایعات خودرو نظیر ضدیخ و مایع برف‌پاک‌کن نیز ممکن است قرمزرنگ باشند، اما از طریق بو و درجه غلظت این مواد، می‌توان آن‌ها از روغن گیربکس تشخیص داد. در مرحله دوم لازم است بو و غلظت مایع نشتی را مورد بررسی کنید. روغن گیربکس یک مایع صاف و یک‌دست است که وقتی آن را لمس می‌کنید روغنی و چرب به‌نظر می‌رسد. البته از این جهت شبیه روغن‌موتور و روغن ترمز است و معمولا بویی مشابه نفت دارد. اما اگر روغن گیربکس نیاز به تعویض داشته باشد بویی شبیه روغن‌سوخته خواهد داشت. نکته دیگری که باید بررسی کنید محلی است که مایع از آن نشت کرده است. روغن گیربکس معمولا از قسمت جلو یا وسط خودرو نشت می‌کند. درواقع اگر در محل پارک خودرو، مقدار زیادی مایع قرمزرنگ را در پایین قسمت جلو یا وسط دیدید به‌احتمال‌زیاد خودرو شما مشکل نشت روغن گیربکس دارد.

نشانه‌های روغن‌ریزی گیربکس
عملکرد ضعیف و کند گیربکس، احتمالا به سبب سطح پایین روغن گیربکس خودرو است که معمولا از نشتی نشأت می‌گیرد. اگر گیربکس خودرو شروع به‌کار نمی‌کند، احتمالا روغن گیربکس تمام‌ شده است که می‌تواند به دلیل نشتی باشد. به یاد داشته باشید با بررسی، تعمیر و نگهداری مداوم می‌توان از نشت روغن گیربکس جلوگیری کرد، بسته به میزان استفاده شما از خودرو، روغن گیربکس معمولا هر دوسال یا هر ۵۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود.
محل‌های نشت روغن گیربکس
پس از تشخیص اینکه نشت روغن از گیربکس بوده یا خیر؛‌ برای اینکه با دست پر به سمت مکانیک بروید و تعمیرکار از ناآگاهی شما سوءاستفاده نکند، بهتر است محل نشت روغن را تشخیص دهید.

کارتل گیربکس یا محل اتصال
به‌تدریج محل ذخیره روغن گیربکس فرسوده می‌شود یا ممکن است در حین رانندگی آسیب‌ ببیند. محل اتصال شیر بازگشت روغن به محل ذخیره نیز از محل‌هایی است که می‌تواند محل نشت روغن باشد. تشخیص روغن‌ریزی از این قسمت فقط به واسطه بررسی محل ذخیره (Pan) و اتصالات کنار آن امکان‌پذیر است.

شکستگی در شیرهای هیدرولیک
یک گیربکس اتومات معمولی برای تغییر وضعیت دنده، شیرهایی برای انتقال مایع هیدرولیک دارد که با فشار هیدرولیکی فعالیت می‌کنند. به‌مرور زمان ممکن است این شیرها فرسوده شوند و نیاز به تعویض داشته باشند. برای تشخیص این مشکل حتما باید گیربکس باز شود و سنسورها و شیرها را بررسی کنید.

واشر کارتل
واشرها با توجه به ماهیت جنس کاغذی‌شان نمی‌توانند همیشه وظیفه آب‌بندی یک محل را برعهده داشته باشند. بنابراین با گذشت زمان اورینگ و واشر کارتل گیربکس نیازمند تعویض می‌شوند. خوشبختانه این مشکل کم‌هزینه‌ترین موردی است که ممکن است به آن دچار شوید.

نشتی ترک کانورتر
مبدل گشتاور هنگام تغییر حالت گیربکس در محل اتصال فلاویل و خورشیدی گیربکس قرار دارد. اگر روی پمپ روغن این قطعه خراش ایجاد شود، کارکرد سیستم مختل خواهد شد. با توجه به حساسیت این سیستم رفع این مشکل چندان ساده‌ نیست.

نشتی مسیر انتقال روغن
ممکن است واشرها و لوله‌های انتقال روغن که غیر لاستیکی و از جنس فلز و آلومینیوم هستند، دچار خرابی شوند. این مسیرها معمولا از مواد باکیفیت ساخته می‌شوند، اما ممکن است هنگام رانندگی آسیب ببینند یا به خاطر انتقال حرارت بالا مشکل پیدا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =