نیسان جوک پلاتینیوم

یکی از نقاط ضعفی که در نیسان جوک اسکای‌پک و پلاتینیوم به‌چشم می‌خورد، عدم‌وجود قدرت کافی و چالاکی ضعیف این دو برادر ژاپنی است که با توجه به‌قیمت بالای آن‌ها، این موضوع می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،از گذشته تا به‌امروز خودروهای ژاپنی به‌واسطه استهلاک کم، دوام فنی بالا و قیمت مناسب خود در ایران و سراسر جهان معروف هستند. یکی از محبوب‌ترین خودروسازان ژاپنی که تا پیش از آغاز دور جدید تحریم‌ها فعالیت چشمگیری در بازار کشورمان داشت، شرکت نیسان است که در گذشته به‌لطف شرکت پارس‌خودرو محصولات خوشنامی همچون ماکسیما و رونیز را راهی بازار کشورمان کرده بود. در اوایل دهه 90، پس از آغاز حضور همه‌جانبه شرکت‌های خودروسازی شاخص در بازار کشورمان، محصولات مدرن این شرکت ژاپنی نظیر نیسان جوک و ایکس‌تریل نیز از خیابـان‌های کشورمان سر درآوردند.
در این بین قیمت مناسب، طراحی خاص و تنوع تیپ‌های نیسان جوک سبب شد این کراس‌اوور منحصربه‌فرد بیش از سایر برادران خود در بازار کشورمان محبوبیت کسب کند. البته همه‌چیز به‌همین ‌جا ختم نمی‌شود؛ زیرا نیسان جوک نیز به‌رغم تمام ویژگی‌های مثبت خود از معایبی نیز برخوردار است که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست و می‌تواند در تصمیم‌گیری برای خرید یک کراس‌اوور جذاب و توانمند کمک شایانی کند. «دنیای‌خودرو» قصد دارد در ادامه ضمن معرفی این خودرو، معایب و محاسن نیسان جوک را بررسی کند.

معرفی نیسان جوک
دربخش اول این بررسی قصد داریم این خودرو را به‌طور کامل معرفی کنیم و نیسان جوک یک کراس‌اوور کوچک ژاپنی است که نخستین‌بار در نمایشگاه ژنو سال 2010 در معرض دید عموم قرار گرفت و در همان سال هم به‌بازار جهانی عرضه شد. درسال 2016 به‌واسطه فعالیت‌های شرکت جهان‌نوین آریا نیسان جوک در دو تیپ اسکای‌پک و پلاتینیوم راهی بازار کشورمان شد و به‌فاصله کمی نیز قوی‌ترین عضو خانواده یعنی نیسان جوک اسپرت هم در سبد محصولات این شرکت قرار گرفت. از میان تیپ‌های نامبرده‌شده تیپ اسکای‌پک به‌عنوان تیپ پایه این خودرو شناخته می‌شود و از کم‌ترین سطح امکانات برخوردار است. پس از اسکای‌پک تیپ پلاتینیوم قرار دارد که از لحاظ فنی با تیپ اسکای‌پک برابر است؛ اما از آپشن‌ها و امکانات رفاهی بسیار کاملی برخوردار است و در آخر نیسان جوک اسپرت ضمن برخورداری از پیشرانه قدرتمند توربوشارژ و بالاترین سطح امکانات در بین برادران خود به‌عنوان تیپ فول شناخته می‌شود.

معایب نیسان جوک از لحاظ فنی
یکی از نقاط ضعفی که در نیسان جوک اسکای‌پک و پلاتینیوم به‌چشم می‌خورد، عدم‌وجود قدرت کافی و چالاکی ضعیف این دو برادر ژاپنی است که با توجه به‌قیمت بالای آن‌ها، این موضوع می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. نیسان جوک در دو تیپ اسکای‌پک و پلاتینیوم به‌یک موتور 1.6 لیتری چهارسیلندر تنفس‌طبیعی مجهز شده ‌است که توان تولید 117 اسب‌بخار قدرت و 158 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. نیروی تولیدشده توسط این پیشرانه از طریق یک گیربکس CVT به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و اگرچه نیسان جوک در این دو تیپ خود از استهلاک و مصرف سوخت بسیار کمی برخوردار است، اما ترکیب یک موتور نسبتا کم‌حجم با گیربکس CVT این کراس‌اوور 1172 کیلوگرمی سبب شده است جوک اسکای‌پک و پلاتینیوم به‌هیچ‌وجه نتوانند عملکرد هیجان‌انگیز و پرشتابی حین رانندگی داشته باشند. علاوه‌بر این پایداری نیسان جوک درپیچ‌های تند و تغییر مسیرهای ناگهانی به‌رغم برخورداری از سیستم کنترل دینامیکی NDCS، کنترل کشش و تعلیق نسبتا اسپرت، چندان مناسب نیست. تست گوزن این خودرو نتایج مایوس‌کننده‌ای دارد و باید در پیچ‌های تند یا مانورهای شدید بسیار مراقب بود؛ زیرا احتمال از دست دادن تعادل خودرو در این شرایط نسبتا بالاست و واقعا از خودرویی با اصول طراحی مدرن و سیستم تعلیق اسپرت انتظار بیش‌تری می‌رود.
خریداران نیسان جوک انتظار ندارند که با پرداخت مبلغ قابل‌توجه همچنان شاهد کابینی باشند که بیش‌تر به‌خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت بازار شباهت دارد. متاسفانه سازندگان این خودرو در ساخت قطعات داخل کابین نهایت خساست را به‌خرج داده‌اند؛ زیرا اغلب متریال استفاده‌شده در کابین این خودرو از کیفیت قابل‌ قبولی برخوردار نبوده و برای خودرویی در این ردیف قیمت کمی آزاردهنده به‌نظر می‌رسد. به‌گونه‌ای که با مشاهده داشبورد آن می‌توان به‌کیفیت پایین مواد به‌کاررفته در ساخت این خودرو پی برد. از آن‌جا که تیپ اسکای‌پک تیپ پایه نیسان جوک محسوب می‌شود، درون کابین این خودرو اثری از روکش چرمی صندلی‌ها، ادوات تزئینی کابین و همین‌طور بسیاری از کلیدهای مربوط به‌آپشن‌های سطح بالای تیپ اسپرت به‌چشم نمی‌خورد؛ به‌همین‌دلیل کابین این خودرو بیش از سایر برادران خود کسل‌کننده و ارزان‌قیمت به‌نظر می‌رسد.

فضای محدود سرنشینان عقب
متاسفانه ایرادات کابین نیسان جوک تنها به‌متریال و طراحی نه‌چندان قابل قبول ختم نمی‌شود و یکی از معایب مهم کابین نیسان جوک عدم‌وجود فضای کافی برای سرنشینان خصوصا در قسمت عقب و کوتاه بودن ارتفاع سقف است. به‌طور کلی طراحی این خودرو ژاپنی به‌نحوی است که فضای چندان زیادی برای راحتی سرنشینان عقب خصوصا در ناحیه جلوی پا وجود ندارد؛ بنابراین اگر به‌دنبال مسافرت‌های خانوادگی و طولانی با این خودرو هستید، باید قید آن را بزنید. طراحی خاص این کراس‌اوور ژاپنی سبب شده‌ است فضای درنظر گرفته‌شده برای سرنشینان خودرو بسیار شبیه به‌خودروهای هاچ‌بک باشد. این مورد از آنجا که بیشتر خانواده‌های ایرانی اهل سیر و سفر هستند، می‌تواند یکی از نقاط ضعف اصلی نیسان جوک به‌شمار برود.

دسترسی به لوازم و خدمات

بازگشت تحریم‌ها طی یکی دو سال اخیر ضربه‌ سختی را به‌بازار خودروهای وارداتی در ایران وارد کرده و نیسان جوک نیز در این میان مستثنی نبوده است. برخی از دارندگان و مالکان نیسان جوک از گرانی و کمبود قطعات یدکی این خودرو در ایران گلایه دارند؛ به‌گونه‌ای که بعد از اعمال تحریم‌ها، شاهد محدودیت در تامین و عرضه قطعات خودروهای وارداتی از جمله نیسان هستیم. البته بعد از بازگشت تحریم‌ها نه‌تنها نیسان بلکه بسیاری از خودروسازان معتبر اروپایی مانند رنو یا فولکس نیز با ایران قطع همکاری کردند. به گزارش خبرنگار ما میزان گارانتی این خودرو سه سال است و این درحالی است که اغلب شرکت‌های واردکننده نظیر ایرتویا، نگین‌خودرو، آرین‌موتور، پرشیاخودرو و… مدل‌های وارداتی خود را تا پنج سال گارانتی کرده‌اند که این سبب شد بسیاری از خودروهای 2016 تا 2018 آن شرکت‌ها همچنان گارانتی داشته باشند.
جمع‌بندی

درمجموع می‌توان گفت نیسان جوک یک کراس‌اوور کوچک است که تیپ اسکای‌پک و مخصوصا پلاتینیوم آن می‌تواند تا حدی انتظارات شما را از یک کراس‌اوور کوچک میان‌رده برآورده کند. همچون اغلب محصولات ژاپنی این دو خودرو نیز از استهلاک و مصرف سوخت کمی برخوردار بوده و درصورت انجام به‌موقع سرویس‌های دوره‌ای و مراقبت صحیح می‌توانند تا مدت‌ها خودرو مناسبی برای شما باشند. درمقابل چنانچه از قوای فنی این خودرو رضایت چندانی ندارید و ترجیح می‌دهید پشت فرمان چنین کراس‌اوور جذابی رانندگی هیجان‌انگیزی را تجربه کنید، بهتر است قید تیپ‌های اسکای‌پک و پلاتینیوم را بزنید و به‌سراغ نیسان جوک اسپرت بروید. با نگاهی به‌معایب نیسان جوک می‌توان گفت چنین دلایلی سبب شده‌اند این کراس‌اوور ژاپنی به‌رغم تمام خوبی‌هایش نتواند به‌راحتی سایر خودروهای موجود در این ردیف قیمت را کنار بزند و به‌یکه‌تاز بازار کراس‌اوورهای نسبتا گران‌قیمت بازار تبدیل شود. درواقع معایب نیسان جوک سبب شدند خریداران ایرانی به‌جای خرید نیسان جوک به‌سراغ سایر گزینه‌های موجود بروند. قیمت نیسان جوک در نسخه‌های پلاتینیوم و اسکای‌پک درحال حاضر از یک‌میلیارد و 200 میلیون‌تومان تا یک‌میلیارد و 400 میلیون‌تومان است و نسخه اسپرت این خودرو در بازار تا یک‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان نیز قیمت‌گذاری می‌شود. این درحالی است که در این ردیف قیمت قطعا گزینه‌های بهتری از لحاظ فنی و امکانات رفاهی وجود دارد که با مشخصات فنی و امکانات رفاهی نیسان جوک مخصوصا در دو تیپ اسکای‌پک و پلاتینیوم قابل مقایسه نخواهد بود. بنابراین می‌توان گفت در این ردیف قیمت می‌توان به‌سمت گزینه‌های دیگری مانند خودروهای کره‌ای یا حتی چینی با امکانات و توان فنی بیش‌تر رفت تا بتوان بهترین گزینه را انتخاب کرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • واقع بین IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    2 0
    آیا نیسان جوک ارزش خرید دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.........................نه بابا نیسان وانت سایپا ارزش خرید دارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =