کد خبر: 244860
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
واردات خودرو

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز (چهارشنبه 31 خرداد ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « واردات خودرو » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

بسیاری بر این باورند پروژه واردات خودرو به کشور پیش‌از عملی شدن شکست خورده است و علت اصلی نیز تضاد منافع واردات خودرو باکیفیت با تولیدات داخلی و گردانندگان این میدان است.

کافی است نیم‌نگاهی به فهرست واردکنندگان خودرو بیندازیم تا مشخص شود قریب‌به‌اتفاق اعضای تیم واردکنندگان خودرو که از قضا ثبت‌سفارش هم کرده‌اند و در نوبت دریافت ارز هستند، به نوعی در تولید خودرو در کشور دستی بر آتش دارند.

از خودروسازان بزرگ گرفته تا برخی تولیدکننده‌های خودروهای چینی که حتی تیراژ قابل‌توجهی هم در تولید ندارند. اما نشان‌دهنده تضادی است که بین منافع تولیدکنندگان و واردات وجود دارد.

آن‌هم برای تولیدکنندگان خودروهای چینی که محصولاتشان را به چندبرابر قیمت می‌فروشند و با ورود خودروهای خارجی، بازار برایشان کمی پیچیده خواهد شد. اما مشکل اصلی شاید زمانی ایجاد شد که وزارت بازرگانی و صنعت‌ومعدن با یکدیگر ادغام شدند و در آخر هم مشخص نشد که وزیر مستقر در این وزارتخانه نگاه حمایتی به صنعت دارد یا بازرگانی؟ اما آنچه از برون‌داد این شیوه مدیریتی برمی‌آید، ظهور و بروز تولیدکنندگانی است که از قضا تا صحبت از واردات می‌شود، حق خود می‌دانند که در این بخش نیز حضور فعالی داشته باشند اما درنهایت نه تولید مطلوبی به دست مصرف‌کننده می‌رسانند و نه واردات معقولی به سرانجام می‌رسد.

در شرایط فعلی تا برخی مشکلات زیرساختی و مدیریتی از صنعت خودرو کشور برطرف نشود، نمی‌توان نسبت‌به ورود خودروهای خارجی به بازار امیدوار بود. تا زمانی‌که دولت‌ها براساس اقدامات خلق‌الساعه تصمیم به توقف واردات خودرو به کشور و ایجاد محدودیت برای ورود خودرو با حجم موتور خاص یا قیمتی بالاتر ازخواست دولت می‌گیرند، بی‌شک بخش بازرگانی خودرو که سال‌ها در این بخش فعالیت کرده است سرمایه خود را در خطر می‌بیند و به سمت ایجاد خط تولیدی کوچک و قراردادی نیم‌بند با یک خودروساز چینی می‌رود و از کسب‌وکارش شترمرغی می‌سازد که مشخص نیست شتر است یا مرغ.

حالا هم برخی خودروسازان که البته واردکننده نیز هستند در عمل بر سردوراهی منافع خود مانده‌اند که آیا باید از واردات حمایت کرد یا تولید؟ اگر خودرو با کیفیت وارد بازار شود تکلیف محصولات آنها با قیمت‌های عجیب و غریب چیست؟در چنین فضایی بازار خودرو هیچگاه به سامان نخواهد. بنابراین دولت و تصمیم‌گیران باید در ابتدای راه مسیر واردات از تولید را جدا کنند تا با ایجاد رقابت سالم هم مردم از خودرو باکیفیت منتفع شوند و هم صنعت خودرو کشور رو به تعالی حرکت کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    0 0
    افتضاحه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =