سید محمد بیاتیان

معضل فرسودگی خودروهای درحال تردد در کلانشهرها یکی از مصائبی است که در روزهای تشدید آلودگی هوا موردتوجه مسئولان و کارشناسان قرار می‌گیرد. در حالی که در چند سال اخیر روزهای با شاخص آلایندگی در سطح هشدار از فصل سرد پا فراتر گذاشته‌اند و در گرمای تابستان هم شاهد چنین معضلی در کلانشهرهای کشور هستیم.

محمد بیاتیان، عضو اسبق کمیسیون صنایع مجلس در این خصوص گفت: «قانونگذار تدابیر مناسبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده پیش‌بینی کرده که لازم است دولت چهاردهم با اجرای دقیق قانون مشکلات این حوزه را رفع کنند.»

چه تعداد خودرهای فرسوده در کشور تردد دارند؟

براساس آمارها از ۳۸میلیون وسیله‌نقلیه کشور حدود ۱۷میلیون معادل ۴۵درصد فرسوده است. همچنین از ۱۲میلیون موتورسیکلت درحال حرکت، ۱۱میلیون آن فرسوده بود و در حوزه ناوگان عمومی کشور نیز ۸۰درصد خودروها فرسوده هستند.

چه میزان هدررفت سوخت در کشور به تردد خودروهای فرسود اختصاص داده شده است؟

همه این آمارها در کنار آلایندگی بالا و مصرف سوخت وحشتناک خودروهای فرسوده و تلفات تصادفات رانندگی که ناشی‌از تردد خودروهای فرسوده است حکایت از ضرورت ورود جدی به جایگزینی خودروهای فرسوده دارد.

قوانین «هوای پاک» و «ساماندهی صنعت خودرو» چه برنامه برای خروج خودروهای فرسوده از سطح کشور دارد؟

قانونگذار تدابیر مناسبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اندیشیده که لازم است متولیان در این خصوص با اجرای دقیق قانون مشکلات این حوزه را رفع کنند. باید خودروها و موتورسیکلت‌هایی اسقاط شوند که امکان تردد داشته باشند وگرنه اسقاط خودروهای متروکه قطعا نمی‌تواند اهداف قانون هوای پاک را محقق کند.

انتظار شما از دولت چهاردهم برای تولید خودروهای برقی و هیبرید چیست؟

امیدواریم دولت آینده و ایجاد تسهیلات اولویت واردات به این خودروها اختصاص یابد. درعین‌حال خودروسازان داخلی به‌خصوص خودروسازان تجاری کشور نیز باید به سمت تولید این دسته از خودروها بروند. باید در کلانشهرها خودروهای عمومی و موتورسیکلت‌های خدمات‌رسان هرچه سریع‌تر برقی شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =