معاینه فنی

الان در یک‌بازه زمانی ۲۰دقیقه‌ای تا نیم‌ساعته، مردم می‌توانند معاینه‌فنی خودرویشان را دریافت کنند و در هیچ مرکزی صف نداریم

اواخر سال گذشته علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حکمی شادی مالکی را به سِمت مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت ستادمرکزی معاینه‌فنی خودروهای تهران منصوب کرد. پیش از این حکم، شادی مالکی در سمت معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهر تهران فعالیت می کرد. «دنیای‌خودرو» گفت‌وگویی اختصاصی با مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت ستادمرکزی معاینه‌فنی خودروهای تهران انجام داده است که در ادامه بخش‌هایی از آن را می خوانید.

معاینه‌فنی پرتابل در راه است

مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی شهر تهران با اشاره به این که در پایتخت نزدیک به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو پلاک تهران وجود دارد که از این تعداد خودرو حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو مشمول دریافت معاینه‌فنی هستند، به خبرنگار «دنیای‌خودرو» گفت: «برای اینکه بتوانیم سرویس خوبی به شهروندان ارائه کنیم و معطلی در مراکز را به حداقل برسانیم، تعداد مراکز معاینه‌فنی را افزایش دادیم. بهمن‌ماه سال گذشته دو خط مکانیزه افتتاح شد. مردادماه امسال نیز ۸ خط سیار به خطوط اضافه کردیم. به این ترتیب ظرف یک‌سال گذشته ۱۰ خط مکانیزه به خطوط معاینه‌فنی شهر تهران اضافه شده است. درحال‌حاضر می‌توان گفت با افزایش این خطوط، مراکز معاینه‌فنی پایتخت می‌توانند تمام خودروهای پلاک تهران را پوشش بدهند.»

شادی مالکی با بیان این که ۵۰درصد مراکز با نوبت‌دهی اینترنتی خودروها را پذیرش می‌کنند، ادامه داد: «الان در یک‌بازه زمانی ۲۰دقیقه‌ای تا نیم‌ساعته، مردم می‌توانند معاینه‌فنی خودرویشان را دریافت کنند و در هیچ مرکزی صف نداریم. اقدام دیگر، افزایش ساعت کار مراکز بود و حتی در ایام تعطیلی، مناسبت‌ها و پنجشبه و جمعه‌ها نیز در یک‌سال اخیر، تعدادی از مراکز را به صورت منتخب باز می‌گذاریم تا شهروندان بتوانند به آنها مراجعه کنند. همچنین سه مرکز شقایق، بیهقی و شهید آبشناسان به‌صورت شبانه‌روزی هستند.»

مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی تهران همچنین افزود: «یک اتفاق خوب دیگر که در شش ماه دوم امسال رونمایی می‌شود، معاینه‌فنی پرتابل است. مجوزهای لازم برای آن گرفته شده و مراحل طراحی و اداری آن انجام می‌شود. در گام اول، معاینه‌فنی پرتابل به ارگان‌های دولتی و سازمان‌هایی که خودروهای زیادی دارند، اختصاص می‌یابد و در گام بعدی، این مراکز به مجتمع‌های مسکونی پرتراکم مراجعه می‌کنند تا در صورت نیاز شهروندان، خدمات معاینه‌فنی در محل انجام شود.»

تعمیرگاه خودرو بانوان در مرکز آبشناسان

مالکی با اشاره به این نکته که شهروندانی که نمی‌خواهند عوارض خودرویشان را برای دریافت نوبت در مراکز اینترنتی پرداخت کنند، می‌توانند به مراکزی مراجعه کنند که نیازی به نوبت‌دهی اینترنتی ندارند، گفت: «البته پیگیر هستیم حداقل در چند ماه آخر سال که دوران پرمراجعه به مراکز معاینه‌فنی است، بحث عوارض را در نوبت‌گیری اینترنتی، در صورت موافقت بالادستی‌ها حذف کنیم.»

وی ادامه داد: «در این زمینه باید به مرکز معاینه‌فنی شهید آبشناسان اشاره کنم که در آنجا تعمیرگاه بانوان هم داریم. در بررسی‌ها متوجه شدیم ۳۰ درصد مراجعه‌کنندگان به این مرکز، خانم‌ها هستند. همچنین در نظرسنجی‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم این بانوان به دریافت خدماتی تمایل دارند که توسط بانوان ارائه شود؛ ازجمله تعمیرگاهی که برای بانوان خدمات ارائه کند. به همین جهت این تعمیرگاه را راه‌اندازی کردیم. بسیاری از خانم‌ها دانش فنی خودرویی دارند، ولی شرایط به‌گونه‌ای است که امکان استفاده از تخصص‌شان وجود ندارد. خوشبختانه در تعمیرگاه بانوان، چند نفر تعمیرکار خانم که تخصص دارند و دوره این کار را دیده‌اند، مشغول به‌کار هستند.»

مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی تهران با اشاره به برخی خدمات جانبی ارائه‌شده در بعضی مراکز معاینه‌فنی شهر تهران ازجمله کارواش، مراکز خریدوفروش خودرو و کارشناسی رنگ بدنه ادامه داد: «جلساتی با پلیس داریم که براساس نتیجه آنها، شاید در آینده و در یکی یا دو مرکز معاینه‌فنی با همکاری پلیس، طرح تعویض پلاک هم اجرایی شود. البته این طرح هنوز اجرایی نشده و مراحل مقدماتی آن را جلو می بریم و در حال امکان‌سنجی هستیم. شاید در امکان‌سنجی به این نتیجه برسیم که چنین کاری اجرایی نباشد، اما این کار، یکی از مواردی است که ستاد معاینه‌فنی با جدید آن را دنبال می کند.»

گرفتن معاینه‌فنی را به ماه‌های آخر سال موکول نکنید

شادی مالکی با بیان این که از نیمه‌دوم سال، در مراکز معاینه‌فنی تهران افزایش مراجعه‌کننده وجود دارد و روزانه بالای ۶هزار خودرو به این مراکز مراجعه می‌کنند، به شهروندان تهرانی توصیه کرد گرفتن معاینه‌فنی را به ماه‌های آخر سال موکول نکنند؛ زیرا ترافیک کاری در آن زمان افزایش می‌یابد و چه‌بسا پلیس نیز طرح‌های سختگیرانه‌تری را برای کنتزل معاینه‌فنی خودروها اعمال کند. وی در ادامه گفت: «از ابتدای سال تا الان، بیش‌از ۹۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه‌فنی تهران مراجعه کرده‌اند. تقریبا حدود ۱۲ تا ۱۳درصد این خودروها به دلیل نقص در سیستم آلایندگی و حدود ۱۰درصد هم به دلیل نقص در سیستم ترمز، مردود شدند. مراجعه شهروندان به مراکز معاینه‌فنی می‌تواند تضمینی بر تردد سلامت باشد تا شهروندان مطمئن شوند خودرویشان از حداقل امکانات ایمنی برخوردار است.»

مالکی وضعیت معاینه‌فنی در تهران را خوب ارزیابی کرد و گفت: «استانداردهای ما مشابه بسیاری از کشورهایی است که در زمینه معاینه‌فنی به صورت تخصصی کار می‌کنند، اما دوره معافیت خودرو که در اکثر کشورها حدود دوسال بوده، در کشور ما چهار سال است. این یک نقطه ضعف به‌شمار می‌رود که حتما باید برطرف شود. از طرفی گارانتی خودروها هم دوساله است و در این میان خودروها، دو سال بدون کنترل تردد می‌کنند. این در حالی است که وقتی خودروهایی که زیر ۴سال کارکرد دارند برای دریافت معاینه‌فنی برتر مراجعه می کنند، نقص‌هایی در سیستم های فنی و آلایندگی شان مشاهده می شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

آخرین اخبار