معاینه فنی

این روزها و با شدت گرفتن آلودگی هوا در کلانشهر تهران، بحث معاینه‌فنی خودروها و بایدها و نبایدهای آن به شدت داغ است. یکی از مواردی که در قانون معاینه‌فنی همواره مورد انتقاد کارشناسان و البته پلیس راهور بوده، بحث معافیت ۴ساله خودروهای نو است. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

لزوم ارتقای تجهیزات مراکز معاینه‌فنی

سردار سیدتیمور حسینی در حاشیه بازدید از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که به مناسبت روز ملی هوای پاک انجام شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: حوزه ترافیک یک حوزه استثنایی است و ابعاد مختلف، فعالیت و کیفیت این سیستم روی زندگی تک‌تک انسان‌ها موثر است؛ به همین دلیل نیز همه وظیفه دارند که به ارتقای کیفیت و استاندارد این سیستم کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به نقش خودرو در حوزه ترافیک افزود: در کنار مولفه راه و عامل انسانی، خودرو نقش بسیار مهمی در سیستم ترافیک دارد و در دو حوزه کاملا مهم یعنی حوزه زیست‌محیطی و حفظ جان انسان‌ها، آثار زیان‌بار خود را نشان داده و خیلی مهم است که در طراحی خودرو، هر دو جنبه دیده شود.

امروز در دنیا نگاه جامعی به طراحی خودرو وجود دارد و خودروها روزبه‌روز با فناوری‌های جدید و با حداقل آلایندگی و حداکثر ایمنی تولید می‌شوند. حسینی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته اصل بر این است که انسان ممکن است در رانندگی و در هرلحظه مرتکب خطا شود، پس در طراحی راه و خودرو باید پیش‌بینی‌های فنی و ایمنی پیاده‌سازی شود که بتواند خطای انسانی را جبران کند.

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه به خسارت سنگین تصادفات به کشور پرداخت و افزود: علاوه‌بر خسارات معنوی جانباختگان حوادث ترافیکی که جبران‌ناپذیر است، در بحث مادی نیز طبق محاسبات انجام شده خسارتی که از سوانح ترافیکی که به کشور تحمیل می‌شود، معادل هفت‌درصد تولید ناخالص ملی بوده و این جزو مشکلات جدی کشور است.

وی در ادامه با اعلام حمایت کامل پلیس از ایجاد مرکز آزمون تصادفات افزود: امیدواریم باتوجه جدی به حوزه تصادفات توسط همه دستگاه‌های ذیربط، مرکز آزمون تصادفات به زودی افتتاح شود تا بتوانیم شاهد کاهش خسارت تصادفات به کشور باشیم.

حسینی با اشاره به اهمیت معاینه‌فنی وسایل‌نقلیه گفت: استانداردسازی مراکز معاینه‌فنی و ارتقای تجهیزات این مراکز نیز از موضوعاتی هستند که باید در دستور کار قرار بگیرد و از اصحاب رسانه نیز این درخواست را داریم که اطلاع‌رسانی‌های لازم را در راستای آگاهی مردم درخصوص پیگیری تعویض دوره‌ای کاتالیست و کنیستر و نقش آنها در ایمنی و کاهش آلایندگی خودرو انجام دهند.

وی با اشاره به وضعیت معاینه‌فنی خودروها نیز افزود: معافیت چهارساله معاینه‌فنی خودرو پس از تولید به هیچ‌وجه منطقی نیست و باید سن معافیت معاینه‌فنی خودروها به دو سال تقلیل یابد.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه همه ما تکلیف داریم از تولید داخل حمایت کنیم، گفت: هیچکس مخالف تولید داخلی نیست و همه موظف هستیم از تولید داخلی حمایت کنیم اما باید در بخش کیفیت و ایمنی خودرو، توجه کافی داشته باشیم. امروز ما هرچه در حوزه ترافیک و تصادفات هزینه کنیم در واقع سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

مدت ضمانت شرکت تولیدکننده خودرو باید افزایش پیدا کند

مهرماه امسال شادی مالکی، مدیرعامل وقت ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران اظهار کرد: واقعیت امر این است خودروهای صفرکیلومتر تا چهارسال از گرفتن معاینه‌فنی معاف هستند و پلیس راهور هیچگونه اعمال قانونی روی این خودروها ندارد، اما برای اینکه مالکان این خودروها بتوانند نسبت‌به گرفتن معاینه‌فنی برتر اقدام کنند و از تخفیف در طرح‌های ترافیکی بهره‌مند شوند، حتما باید در آزمون‌ها شرکت کنند.

وی ادامه داد: طبق آمارها حدود ۲۰درصد این خودروها در آزمون‌های معاینه‌فنی برتر مردود می‌شوند، حدود پنج‌درصد به خاطر نقص‌فنی در سیستم ترمز و مابقی به دلیل نقص فنی در سیستم موتور است. زمان معافیت خودروهای غیرمشمول (صفرکیلومتر تا چهارسال) از معاینه‌فنی بسیار طولانی است و طبق لایحه پیشنهادی که به شورای شهر تهران و همچنین شورای عالی استان‌ها ارائه خواهد شد، زمان معافیت این دسته از خودروها را به سه‌سال کاهش داده‌ایم.

براساس گفته‌های مدیرعامل سابق ستاد معاینه‌فنی، اگر تعداد کل خودروهای معاف را ۸۰۰هزار تا یک‌میلیون دستگاه در نظر بگیریم و آمار خودروهای مردودشده در معاینه‌فنی برتر را تسری بدهیم، باید بگوییم نزدیک به ۲۰۰ هزار خودرو مردود می‌شوند و ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز در رابطه با ترمز دچار مشکل هستند.

وی راه برون‌رفت از این مشکل را این طور بیان کرد: باید ضمانت شرکت تولیدکننده دوسال افزایش پیدا کند و دوره معاینه‌فنی را پوشش دهد، یا اینکه دوره معاینه‌فنی کوتاه‌تر شود تا با بازه زمانی ضمانت خودروها همپوشانی داشته باشد. در بسیاری از موارد، مالک خودرویی با عمر کمتر از ۴سال به معاینه‌فنی مراجعه می‌کند تا معاینه‌فنی برتر را دریافت کند. زمانی‌که ازسوی مرکز به این افراد اعلام می‌شود به‌عنوان‌مثال کاتالیزور خودرو دچار مشکل است، مالک خودرو اعتراض می‌کند چرا این مشکل را پیش از تمام شدن زمان گارانتی به من نگفتید، این مساله گریبانگیر صاحبان خودروهای نو است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =