Manhart BMW 1 Series

اولین پروژه این شرکت تیونینگ آلمانی مربوط به همان ب‌ام‌و 1M است. این خودرو پس از قرار گرفتن زیر تیغ جراحی منهارت به MH1 S Biturbo تغییر نام داد.

به گزارش «اخبار خودرو»، زمانی‌که ب‌ام‌و خودرو سری‌1 را علاوه‌بر نسخه هاچ‌بک در کلاس‌های اسپرتی همچون کوپه و کانورتیبل نیز تولید می‌کرد، تیونرهای زیادی سراغ آن رفته بودند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها شرکت منهارت بود.

وقتی مدل‌های اسپرت این خودرو از برنامه تولید ب‌ام‌و حذف شدند، انتظار می‌رفت تنوع مدل‌های تیونینگ‌شده سری‌1 نیز در بازار کم شود. اما همچنان شاهد ارائه مدل‌های تیون‌شده از سوی شرکت‌های مختلف بودیم.

دلیل این امر، ویژگی‌های اسپرت قابل‌توجه این هاچ‌بک آلمانی است. سری‌1 از پلت‌فرم دیفرانسیل‌عقب ب‌ام‌و سود می‌برد که از این حیث می‌توان آن را تنها هاچ‌بک دیفرانسیل‌عقب دانست.

این ویژگی اسپرت منحصر به‌فرد باعث شده است تیونرها نگاه ویژه‌ای به سری‌1 داشته باشند. منهارت از ابتدا تاکنون پروژه‌های مختلفی روی این خودرو جذاب باواریایی اجرا کرده است و در حال حاضر نیز فعالیت‌های آن ادامه دارد.

معرفی اجمالی ب‌ام‌و سری‌1

اوایل قرن 21 متخصصان این کمپانی آلمانی فعالیت خود را در زمینه ساخت خودرو کوچک آغاز کردند و نتیجه آن، ب‌ام‌و سری‌1 بود که سال 2004 در کلاس هاچ‌بک‌های کوچک پریمیوم به بازارهای جهانی عرضه شد. قابلیت‌های فنی بالا در کنار مصرف سوخت پایین، بارزترین ویژگی سری‌1 بود. خودرو موردنظر یک هاچ‌بک پنج‌در کوچک بود که 3 سال پس از موفقیت‌های آن در بازارهای جهانی، ب‌ام‌و در سال 2007 مدل‌های مختلفی از آن را در کلاس‌های هاچ‌بک 3‌در، کوپه و کانورتیبل نیز عرضه کرد. سال 2011، تیونر رسمی این کمپانی یعنی ب‌ام‌وM، نسخه تیونینگ‌شده این خودرو را با نام ب‌ام‌و1 Series M یا ب‌ام‌و 1M تولید کرد.

با فرا رسیدن سال 2013، نسل اول سری‌1 پس از حدود یک‌دهه تولید، از خط تولید خارج شد تا جای خود را به نسل بعدی بدهد. ب‌ام‌و نسل دوم این خودرو را از سال 2014 راهی خیابان‌ها کرد. در نسل دوم، سری‌1 تنها در کلاس هاچ‌بک 5‌در و 3‌در تولید شد و دیگر خبری از نسخه کوپه و کانورتیبل در لیست مدل‌های آن نبود.

منهارت و سری‌1

همان‌طور که اشاره شد ب‌ام‌و M‌به‌عنوان تیونر اختصاصی کمپانی ب‌ام‌و در نسل اول سری‌1 تنها روی نسخه کوپه آن پروژه تیونینگ اجرا کرد و از نسل دوم دیگر خبری از نسخه‌های کامل M نبود. اما با این حال منهارت علاوه‌بر نسل اول، روی نسل دوم سری‌1 نیز پروژه‌های تیونینگ خود را پیاده‌سازی کرده است.

اولین پروژه این شرکت تیونینگ آلمانی مربوط به همان ب‌ام‌و 1M است. این خودرو پس از قرار گرفتن زیر تیغ جراحی منهارت به MH1 S Biturbo تغییر نام داد.

MH1 S Biturbo توانایی تولید 467‌اسب‌بخار نیرو و 606‌نیوتون‌متر گشتاور را داشت که آن را قادر می‌ساخت حداکثر تا 310‌کیلومتربرساعت سرعت بگیرد.

سرعت باورنکردنی که این کوپه کوچک را به قلمرو سوپراسپرت‌ها وارد می‌کرد. پس از آن با ورود نسل دوم سری1، منهارت پروژه جدید خود را بر اساس نسخه هاچ‌بک این خودرو و با نام MH1 400 رونمایی کرد.

به‌دلیل حذف مدل‌های کامل M در نسل دوم سری‌1 حداکثر بازده این مدل پایین آمده و در نتیجه MH1 400 نیز نسبت به MH1 S Biturbo ضعیف‌تر شده بود، با این حال باز هم این خودرو به مراتب قوی‌تر از مدل‌های معمولی سری‌1 است.

405‌اسب‌بخار قدرت و 560‌نیوتون‌متر گشتاور حاصل کار این پروژه بود. پس از ارائه نسخه فیس‌لیفت از نسل دوم سری‌1 توسط ب‌ام‌و، منهارت نیز فیس‌لیفت MH1 400 را با 435 اسب‌بخار قدرت و 644‌نیوتون‌متر گشتاور معرفی کرد.

طراحی بصری

در نگاه نخست به‌راحتی می‌توان به سری‌1 بودن خودرو پی برد. چون مهندسان بخش طراحی منهارت قصد ایجاد تحولات بنیادی در چهره خودرو را نداشته و صرفا به یک سری تغییرات برای اسپرت‌تر کردن ظاهر خودرو بسنده کرده‌اند.

دیفیوزر عقب، اسپویلر جلو، کیت اگزوز و ... ازجمله تغییرات عمده در ظاهر خودرو است و علاوه‌بر این می‌توان به رینگ‌های منحصر به‌فرد منهارت، تغییرات مختصر در بخش‌های مختلف بدنه با استفاده از قطعات فیبرکربن و ... اشاره کرد.

بهره‌گیری از فیبرکربن تنها مختص کابین نیست و درون کابین نیز شاهد استفاده از آن هستیم. تودری‌ها، داشبورد جلو، کنسول میانی، اهرم تعویض دنده، غربیلک فرمان و ...  از جمله بخش‌هایی از کابین سری‌1 هستند که مزین به فیبرکربن شده‌اند. تمام‌ این تغییرات باعث شده‌اند حداقل ویژگی‌های خانوادگی موجود در سری‌1 نیز جای خود را به ویژگی‌های اسپرت بدهد. 

بخش فنی

پروژه‌های منهارت تنها مختص پروژه‌های نام‌برده نبوده و می‌توان گفت این شرکت تقریبا برای تمام‌ مدل‌های سری‌1 برنامه تیونینگ دارد. به‌عبارت دیگر باید گفت خدمات شرکت منهارت در زمینه تیونینگ مدل‌های مختلف سری‌1 به صورت کیت‌های مختلف همچون بادی کیت، پرفورمنس کیت و سافت‌وِر(کیت نرم‌افزاری) کیت عرضه می‌کند.

بادی‌کیت به‌طور عمده مربوط به بخش بصری خودرو بوده اما پرفورمنس کیت و سافت‌ِور کیت، ارتقادهنده مشخصات فنی خودرو است. در این جدول تاثیرات این دو کیت تیونینگ را روی بازده (قدرت و گشتاور) مدل‌های مختلف سری‌1 مشاهده می‌کنید.

لازم به ذکر است مدل‌های با پسوند i دارای پیشرانه بنزین‌سوز هستند و مدل‌های مزین به پسوند d خبر از پیشرانه دیزل در دل خودرو دارند.


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =