ارسلان منصوری ، رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران خودرو اتاق اصناف ایران

مدت‌ هاست برخی افراد سودجو تحت پوشش دفاتر خرید و فروش خودرو اقدام به کلاهبرداری و به نوعی ایجاد مشکل برای بازار خودرو و همکاران صنف خودرو می‌کنند.

در این میان چندماهی است که اخبار مختلفی از عزم مسئولان مربوطه برای برخورد با این افراد فرصت طلب منتشر می شود. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

تعدد شکایات مردمی از دفاتر فروش خودرو فاقد مجوز

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران خودرو اتاق اصناف ایران با اشاره به تعدد شکایات مردمی از دفاتر فروش خودرو فاقد مجوز کسب، از اهتمام کمیسیون تخصصی مشاوران خودرو اتاق اصناف ایران برای ساماندهی این حوزه خبر داد و گفت: براساس اطلاعات واصله ازسوی اتحادیه‌های صنفی فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو به‌ویژه اتحادیه تهران و همچنین واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران که مسئول نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی و رسیدگی به شکایات در چارچوب قانون نظام صنفی است، مشخص شد چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای در خصوص معاملات خودرو به‌خصوص از طریق دفاتر خریدوفروش خودروهای سبک و سنگین ایجاد شده است.

وی با اشاره به بررسی این موضوع در کمیسیون تخصصی مشاوران خودرو اتاق اصناف ایران افزود: تعدد شکایات مردم از آن دسته از دفاتر فروش خودرو که غالبا و عمدتا فاقد مجوز لازم و پروانه کسب بوده‌اند، نشان داد متاسفانه به علت نبود زمینه نظارت، این دفاتر فضا را برای اقدامات غیر قانونی خود باز دیده و قراردادهایی تنظیم کرده‌اند که در آن نه تنها امکان صحت سنجی اطلاعات هویتی مالک یا مالکان وجود نداشته، بلکه اصالت خودروها نیز صحت سنجی نشده است یا عزمی برای این کار وجود نداشته است.

ارسلان منصوری ادامه داد: بر این اساس خریداران بدون اطلاع از وضعیت ممنوع‌المعامله بودن یا نبودن خودرو، وضعیت بیمه خودرو و یا سرقتی بودن خودرو متحمل ضرر و زیان جبران‌ناپذیری شداند. همچنین تعدد شکایات در این گونه موارد باعث اتلاف وقت و صرف هزینه‌های بالا برای مراجع قضایی و نیروی انتظامی کشور شده است که جمیع این موضوعات ضرورت رسیدگی و ساماندهی به این حوزه را بیش از پیش نمایان کرده است.

پلمپ و تعطیلی دفاتر فروش خودرو فاقد پروانه کسب

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران خودرو اتاق اصناف ایران یادآور شد: در این رابطه اتحادیه‌های صنفی و همچنین واحد بازرسی و نظارت اتاق‌های اصناف به منظور افزایش امنیت معاملات، ارائه خدمات بهتر به مصرف‌کنندگان می‌توانند مطابق تشریحات قانون نظام صنفی کشور و مقررات اجرای آن برای پلمپ و تعطیلی دفاتر فروش خودرو فاقد پروانه کسب، نسبت‌به معرفی این دفاتر به نیروی انتظامی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: اعضای کمیسیون تخصصی مشاوران خودرو اتاق اصناف ایران نیز همواره با بهره مندی از رهنمودهای ریاست محترم اتاق اصناف ایران جناب آقای دکتر صفایی تلاش کرد در راستای حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و ساماندهی به این حوزه با تدوین ضوابط خاص و اتخاذ تصمیمات عاجل هرچه بیشتر هم بر عملکرد واحدهای صنفی نظارت داشته باشند و با رصد بازار خودرو از فعالیت دفاتر و یا واحدهای خریدوفروش خودروهای سبک و سنگین فاقد پروانه کسب جلوگیری به‌عمل آورند.

ارسلان منصوری تصریح کرد: در این راستا در اجرای قوانین و مقررات جاری کشور ازجمله قانون تسهیل صدور مجوزها و قانون اصلاح مواد ۱ و ۷ اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی جلساتی در کمیته تخصصی هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد، جهت ساماندهی و قانونمند کردن این دسته از فعالیت‌ها از طریق تهیه ضوابط خاص که به عنوان کاربرگ در درگاه ملی مجوزهای کشور و سامانه نوین اصناف بارگزاری می‌شود، تشکیل شده که متعاقبا و در اسرع وقت مراتب از طریق اتاق اصناف ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران خودرو اتاق اصناف ایران در پایان تاکید کرد: ضمن اینکه بحث نظارت بر فعالیت این دسته از کسب‌وکارها توسط اتحادیه‌های ذیربط مورد تاکید اتاق اصناف ایران است، از شهروندان درخواست می‌شود، قبل از هر اقدامی در خصوص خرید یا فروش خودرو و یا پرداخت هرگونه وجهی تحت‌عنوان بیعانه و... از مجوزدار بودن دفتر مورد مراجعه اطمینان حاصل و با هوشیاری و آگاهی از عواقب احتمالی این موضوع جلوگیری کنند.

حساسیت اتحادیه صنف فروشندگان خودرو تهران بر معاملات زیرزمینی

خبرهای مرتبط با ساماندهی دفاتر فروش خودرو توسط اتاق اصناف ایران با همکاری نهادهای ذی‌ربط و اتحادیه‌های نمایشگاه‌داران خودرو از چند هفته قبل منتشر شده و بسیار موردتوجه مردم و خریداران خودرو قرا گرفت. در این خبرها آمده بود که با توجه به تمایز برخی مشخصات بین رسته‌های «نمایشگاه‌داران خودرو» و «دفاتر فروش خودرو» و به موجب ضرورت ساماندهی دفاتر فروش خودرو در سطح بازار کشور، اتاق اصناف ایران طی مکاتباتی با هیات مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار و هیات‌عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور اقدام به تهیه پیش‌نویس کاربرگ ضوابط و شرایط صدور پروانه کسب برای دفاتر فروش خودرو با عنوان «راهنمای دریافت مجور دفاتر فروش خودرو» کرده است.

همچنین اواخر تیرماه نیز علی خسروانی، نایب‌رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو با بیان این خبر که دفاتر فروش خودرو پایتخت ساماندهی می‌شوند، گفته بود: شمشیر اتحادیه صنف فروشندگان خودرو تهران از این پس روی معاملات زیرزمینی خواهد بود.

وی همچنین گفته بود که افراد فاقد مجوز، به‌زودی امکان درج آگهی در پلت‌فرم‌های فروش خودرو را نخواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =